اقتصاد

قول منظور برای از بین بردن همه ایرادات مخالفان کلیات بودجه ۱۴۰۳/ نمی‌خواهیم منبع های دولت را به بهای سفره مردم افزایش دهیم

وی اصرار کرد: هنگامی لایحه بودجه به قانون تبدیل بشود، محصول مشترک دولت و مجلس محسوب می‌بشود؛ به این علت امروز نیمی از راه را آمده‌ایم و نیمه دیگر راه را باید با پشتیبانی مجلس پیش برویم. همه تلاش می‌کنیم سال آینده را از ابتدای فروردین در چارچوب احکام برنامه هفتم به طور پر قوت اغاز کنیم و سالی متفاوت و استثنایی را با هم رقم خواهیم زد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: این بودجه ابزار و چارچوب کاری دولت است و امیدواریم با کار فشرده‌ای که طی دو ماه آتی انجام می‌دهیم، بتوانیم لایحه را به قانون تبدیل کنیم.

منظور در ادامه با اشاره به تحول فرآیند رسیدگی به لایحه بودجه بر پایه آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: بر پایه مصوبه مجلس ما باید در تکه اول بودجه فقط به سراغ احکام، منبع های درآمدی و مفروضات مربوط به تنظیم جزییات بودجه و گفتن ترازهای عملیاتی و مالی برویم که قسمت اول را با همین رویکرد انجام دادیم و همانطور که در گزارش مرکز پژوهش ها آمده است، تلاش کردیم به احکام غیر بودجه‌ای داخل نشویم و سقف منبع های را به همراه دیگر اطلاعات مورد نیاز در قالب ۸ جدول پیوست به محضر مجلس تقدیم کردیم.

وی او گفت: تلاش کردیم که محورها و راهبردهای مهم سیاست‌های برنامه و قانون برنامه را در لایحه بیاوریم؛ برای نمونه، یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس مسأله رشد اقتصادی و تشکیل اشتغال است؛ برای رشد اقتصادی در سال آینده در بودجه شرکت‌ها ۶۵۰ همت اندوخته‌گذاری در قسمت‌های پیشرانه اقتصادی سرزمین پیش‌بینی کرده‌ایم که این به جز آن‌چیزی است که دولت از بودجه عمومی تخصیص می‌دهد. در بودجه عمومی اعتبارات تملک را ۳۷۵ همت در نظر گرفته‌ایم که نسبت به مصوب سال کاری افزایش نداشته‌ است اما نسبت به کارکرد امسال، با دقت به عدم تحقق منبع های، ۴۳ درصد رشد داریم. علاوه‌ بر این برای تشکیل واحدهای کسب و کار کوچک و خرد مطابق مصوبه مجلس در برنامه هفتم، منابعی در نظر گرفته‌ایم. این چنین ۲۰۰ همت منبع های برای واحدهای خرد و واحدها و مشاغل و کسب و کارهای کوچک و متوسط پیش‌بینی کرده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دغدغه‌های نمایندگان مجلس درمورد قسمت فرهنگ و خانواده، اظهار کرد: در این عرصه یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای شرکت‌های دولتی را برای صرف امورات مربوط به جوانی جمعیت، رشد و شکوفایی بانوان و اردوهای زیارتی و موضوعات قرآنی و فرهنگی و گلزار شهدا و تکریم شهدا در نظر گرفته‌ایم.

منظور او گفت: در نوشته مربوط به کالاهای اساسی برای مطمعن نمایندگان مجلس معادل ۱۵ میلیارد دلار برای تامین ۱۰ کالای اساسی مورد نیاز مردم تعلق داده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: دولت می‌توانست نرخ ارز کالاهای اساسی را ۳۳ یا ۳۵ هزار تومان تعیین کند منبع های دولت نیز افزایش اشکار می‌کرد اما ما نیز نمی‌خواهیم منبع های دولت را به بهای سفره مردم افزایش دهیم. در او گفت و گو خرید تضمینی گندم با دقت به نگرانی که نمایندگان داشتند و توانایی امسال که تامین مالی تورمی برای خرید تضمینی گندم صورت گرفت دولت در سال‌ آینده منبع های پایداری را برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی کرده است و شراکت قسمت خصوصی یعنی صنف یا صنعت را در خرید تضمینی گندم ناظر هستیم. ۸۰ درصد دولت و ۲۰ درصد را صنعت و صنف خرید تضمینی انجام خواهند داد.

وی در ادامه اظهار کرد: در او گفت و گو همسان سازی حقوق بازنشستگان نگرانی‌هایی وجود داشت اولا که بودجه دو مرحله‌ای است و قطعا در قسمت مصارف که مرحله دوم به مجلس شورای اسلامی آورده می‌بشود از نظرات نمایندگان منفعت گیری خواهد شد. در او گفت و گو همسان سازی حقوق بازنشستگان دولت روش تازه پایداری را پیش‌بینی کرده است. اگر ما برای تامین این منبع های انتشار کردن اوراق بدهی پیش‌بینی می‌کردیم یک روش غیرواقعی می بود و قطعا منبع پایداری نبوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه خاطر نشان کرد: مسئله اول این‌که افزایش یک درصد مالیات بر قیمت افزوده چه مقدار رشد تورمی خواهد داشت؟ مطابق قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده نزدیک به ۴۰ درصد اقتصاد از پرداخت این مالیات معاف می باشند یعنی قسمت کشاورزی مالیات قیمت افزوده نمی‌پردازد و لذا افزایش یک درصدی مالیات بر قیمت افزوده قطعا بر روی همه قسمت‌های اقتصادی تاثییر نمی‌گذارد بلکه بر روی ۶۰ درصد اقتصاد تاثییر می‌گذارد که اگر بین زنجیره تشکیل، توزیع و خدمات و پردازش و فرآوری تقسیم کنیم در کل این یک درصد افزایش مالیات بر قیمت افزوده حداکثر ۰.۰۶ درصد رشد تورمی تشکیل می‌کند.

منظور در ادامه خاطر نشان کرد که با دقت به شرایط تورمی حاضر اصلا رقم دلواپس کننده‌ای نیست. از نظر دیگر حرف های شد که ما از جیب بازنشستگان بر می‌داریم و به خود آنها بر می‌گردانیم این تفسیر درست نیست چرا که عمده کالاهای مصرفی اقشار متوسط و ضعیف جامعه از پرداخت مالیات بر قیمت افزوده معاف می باشند. کالاهای پرمصرف مردم همانند آرد، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و روغن از پرداخت این مالیات معاف می باشند و لذا این افزایش مالیاتی مشمول کالاهای پرمصرف جامعه نمی‌بشود بلکه کالاهایی را در بر می‌گیرد که اقشاری که درآمدهای بالاتری دارند از آنها منفعت گیری می‌کنند به عبارتی دیگر نوعی اصلاح توزیع درآمدها را ناظر بوده و از جیب پردرآمدها به جیب کم‌درآمدها می‌رود.

برترین و بروزترین اخبار ورزشی اقتصای تکنولوژی و سلامتی را در وب سایت خبری بام وطن دنبال کنید.

او گفت: قسمت کشاورزی، حمل و نقل عمومی، نقل و انتقال اموال غیرمنقول از پرداخت مالیات بر قیمت افزوده معاف می باشند و لذا نباید نمایندگان نگرانی برای افزایش تورم و سختی به جیب کم‌درآمدها  داشته باشند. ما در لایحه‌ای که تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم به جستوجو اصلاح ساختار بودجه هستیم. اگر این اصلاح ساختار انجام پذیرد یعنی کسری بودجه افت می‌یابد کسری که رهبر انقلاب اصرار داشتند ام‌الخبائث بوده و همه مشکلات اقتصادی از این منبع منشا می‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه فرمود: ما منبع های درآمدی دولت را بازنگری کردیم رشد منبع های نسبت به سال قبل فقط ۱۸ درصد است یقیناً نسبت به کارکرد سال جاری ۵۰ درصد رشد داشته‌ایم و نسبت به‌ آنچه مصوب شده است ۱۸ درصد رشد پیش‌بینی شده است. ما دولت را محدود کرده‌ایم و فقط هفت درصد هزینه‌های دولت رشد اشکار کرده است. معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران و شاغلان افزایش اشکار کرده است به نمایندگان می‌گویم در خصوص مالیات دلواپس نباشند به کلیات بودجه رای بدهند ما در جزییات در خدمت شما بوده و قطعا با مذاکره مسائل قطعی خواهد شد.



منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا