چرا این نمایشنامه معروف جهان مجوز اجرا نمیگیرد؟

[ad_1]
روابط عمومی این اداره، در توضیح مکتوبی گفت که چون این نمایش قبلا چند بار اجرا شده، از علی سرابی به گفتن هنرمندی خوش ذوق انتظار میرود نمایشی تازه به صحنه بیاورد.
سرابی اما این استدلال را غیرکارشناسانه دانست و اصرار کرد: این چنین چیزی در هیچ جای جهان مسوبق به سابقه نیست که چون نمایشی قبلا اجرا شده و در حالیکه هم چنان با اقبال مخاطبان رو به روست، دیگر به آن مجوز اجرا ندهند.
او با تشریح پیشینهای از اجراهای قبل این نمایش اضافه کرد: نمایشنامه «آن سوی آینه» که به مرکز هنرهای نمایشی ارایه دادهام، تا بحال ۳ بار در شوراهای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در دورههای گوناگون ارایه شده و هر بار مجوز گرفته و اجرا شده و این در حالی است که در هر دوره، اعضای جدیدی در شورای نظارت وجود داشتهاند.
این کارگردان و بازیگر درمورد علاقهمندیاش برای اجرای چند باره این نمایش گفت: برای بار چهارم این کار را ارایه کردم به این علت که به جرات میگویم در صفحات شخصی خودم نزدیک به هزار خواست و مطلب از سوی عموم مردم دارم که مشخصا خواستار اجرای مجدد این تاثییر شدهاند تا برای لحظاتی هرچند مختصر، فارغ از درگیریهای روزمره، لحظاتی را لبخند به لب داشته باشند.
سرابی افزود: به همین علت در شرایط جاری، پیش از این که بخواهم دست به کار اجرای تازهای بشوم، فکر کردم نمایشی را که آماده اجراست، نظر بدهم چون برای حال دل تماشاگرمان خوب است اما در کمال شگفتی دیدم که آن را رد کردند و اینجا او گفت و گو سیاستگذاری در تئاتر پیش میآید.
او در ادامه گفت: بر پایه توضیح مرکز هنرهای نمایشی که در ایسنا انتشار شد، میگویم متاسفانه مرکز محترم هنرهای نمایشی مطلبی را نقل کرده که کاملا غیرکارشناسی است چراکه نه تنها در سرزمین گرامی خودمان بلکه در هیچ جای جهان این چنین چیزی مسبوق به سابقه نیست که بگویند به نمایشی مجوز نمیدهیم چون این نمایش چندین دفعه اجرا شده است.
سرابی با اشاره به پروسه اداری اجرای تئاتر در ایران یادآوری کرد: شیوه کار این گونه است که متنی ارایه میبشود و مرکز هنرهای نمایشی آن را به شورای نظارت و ارزشیابی ارجاع میدهد تا آن را تایید یا رد کند. ما نیز مطابق معمول بر حسب این که این متن تا بحال سه بار در شوراهای گوناگون رفته و بدون چون و چرا مجوز اجرا گرفته، آن را ارایه دادیم که جواب دادند در هیچ کجای ایران به این نمایش شما مجوز نمیدهیم. هنگامی علت آن را جویا شدیم، انها گفتند نمیتوانیم دلیلش را بگوییم. اگر مستقیما به من میانها گفتند چون این نمایش چندین دفعه اجرا شده، دیگر امکان اجرا ندارد، میتوانستم قانعشان کنم که چرا این چنین دلیلی، غیر کارشناسی است اما در این عرصه چیزی به من نگفتند.
سرابی با اشاره به پیشینه فعالیتش در تئاتر ایران خاطرنشان کرد: اعضا و مدیریت محترم مرکز محترم مرکز هنرهای نمایشی میدانند در سیستم بازیگری و کارگردانی تئاتر و سینمای سرزمین، جزو حرفهایها محسوب میشوم. حرفهای به معنی فردی که از آن حرفه اشکار، امرار معاش میکند. اما با نهایت احترام باید بگویم اعضای جاری مرکز هنرهای نمایشی، هیچ یک به اندازه منِ علی سرابی توانایی وجود روی صحنه و همکاری با کارگردانهای مهم سرزمین و جوایزی را که از جشنوارههای داخلی و خارجی دریافت کردهام، ندارند. به این علت خواهشمندم به من پیشنهاد نکنند که چه چیزی برای جامعه تئاتری بهتر یا بدتر است. صد یقیناً که با متنهای تازه، به صحنه خواهم آمد چون از استاد سمندریان آموختهام که این صحنه، زندگی و مال من است.
او در جواب به این که آیا قصدی برای اجرای کار تازه دارید، گفت: یقیناً که در صدد هستم کار جدیدی ارایه بدهم ولی این کار را به پیشنهاد فردی انجام نمیدهم.
سرابی خطاب به مسئولان مرکز هنرهای نمایشی در ادامه گفت: زیاد ممنونم که سپس از هفتهها نامهنگاری من و مراجعه تهیهکننده نمایشم، بالاخره جواب دادید که علت رد کردن متن ما چیست. اما من به گفتن یک تئاتری که در این جامعه سابقه دارم ولی هم چنان به گفتن یک تواناییگرا دارم محیط تئاتر را توانایی میکنم، به شما میگویم در هیچ کجای جهان این چنین چیزی مسبوق به سابقه نیست که به نمایشی به واسطه اجراهای متعددش، اجازه اجرا ندهند مگر این که آن نمایش، تماشاگر نداشته باشد یا افراد صاحب صلاحیت، آن را از نظر کیفی رد کنند.
این هنرمند تئاتر افزود: نویسنده نمایشنامه «آن سوی آینه» یکی از نقلترین نویسندگان حال حاضر تئاتر و سینمای جهان است و این متن، یکی از متون شاخص اوست. بنده هم به گفتن کارگردان و بازیگر این کار، فکر میکنم برای اهالی تئاتر شناختهشده هستم. به این علت نمیتوان او گفت کار من درجه کیفی پایینی دارد.
سرابی با اشاره به وجود برخی از فعالان تئاتر در ترکیب شواری نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه گفت: برخی از اعضای محترم این شورا از دوستان من می باشند و با برخی از آنان روی صحنه بازی کردهام و در معیتشان بودهام، این دوستان همه اذعان دارند ما اینجا هستیم تا به دوستان خود پشتیبانی کنیم تا تئاتر بتواند زنده باشد ولی چرا در این چنین مواردی، کارکرد شورا چیز فرد دیگر مشخص می کند؟
سرابی با اشاره به اجراهای متعدد از متون درخشان نمایشی جهان افزود: «شبح اپرا» به گفتن یکی از متون برجسته نمایشی جهان، نزدیک به ۳۰ و اندی سال روی صحنه بوده. اصلا چرا راه دور برویم؟! به مدیر محترم مرکز هنرهای نمایشی که تحصیلکرده تئاتر می باشند، یادآور میشوم که به گفتن مثال تعزیه یا تختحوضی و سیاهبازی به گفتن گونههای نمایش ایرانی، سالیان سال به فراخور مناسبتها، اجرا خواهد شد ولی نمیگوییم چون تکراری است، دیگر اجرا نشوند. چون ماهیت تئاتر و این گونههای نمایشی همین است و طی سالیان هم چنان مخاطب دارند. همچنانکه چندین دفعه از روی متنی همانند «هملت» نسخه سینمایی ساخته شده. ضمن این که سینما ماندگار است و ساخت مجدد آن الزامی نیست ولی تئاتر هنری است برای روی صحنه بودن، نه ضبط شدن. به این علت تماشاگر آن در طول سالهای گوناگون، تحول میکند.

او با اشاره به شمار تماشاگران نمایشش اضافه کرد: اجرای من تا الان نزدیک به ۵۰ هزار تماشاگر داشته ولی یک میلیون تماشاگر بالقوه دارد که میتوانند آن را ببینند. سوال من این است که چرا اثری را که به زعم تماشاگر، کاری با کیفیت و قابل قبول بوده، از جامعه رو به فزونی تئاتر کوتاه میکنید. اگر علتتان درمورد اجرا ندادن به کار من در سراسر ایران، تکرار آن است، بعد من با دانش اندک خودم معتقدم از نظر منطقی، سخت در نادرست هستید. اگر علتتان این است که این کار تماشاگر ندارد و چرا سالن را اشغال کند که از نظر آمار، در نادرست هستید. اگر علت فرد دیگر جز این دارید، لطفا اظهار بفرمایید. نیازی هم نیست به مطبوعات اظهار کنید یا من گفتگو کنم. ل
طفا به تهیهکننده من اظهار کنید که از مراجع قانونی پیگیری کند. جامعه نیاز دارد با دیدن این چنین نمایشهایی برای زمان دو ساعت هم که شده، از مشکلات دور بشود و مقداری حس لذت کند.
علی سرابی خاطرنشان کرد: نمایش «آن سوی آینه» نه لطمهای به بنیان خانواده یا ارگان و نهادی میزند، نه یک تاثییر سیاسی است و نه برای مثال کنایهای به ماجرای چای دبش میزند. بلکه یک تاثییر جدا گانه تئاتری است که میتواند زمانها روی صحنه بماند. بخصوص در شرایطی که ساترا مجوز ساخت و پخش این کار را گرفته و قرار است در قالب اثری تصویری از یکی از پلتفرمهای کشورمان انتشار بشود، یعنی از نظر محتوایی مشکلی ندارد.
[ad_2]
منبع




