سینمای شگفت و غریب ایران و بازیگران بی حجاب/ توضیحات ۲ تهیه کننده نقل از حالت آخرین فیلمی که ساختهاند

سینمای ایران جای شگفت و غریبی است، واقعا شگفت و غریب، اگر فردی ایرانی نباشد و اتفاقات داخل سینمای ایران را فقط بشنود به گمان زیاد هیچ زمان باورش نخواهد شد.
فیلم سینمایی کیک محبوب من که امسال در جشنواره برلین وجود داشت، سپس از انتشار کردن چند عکس از فیلم که در آن بازیگران زن حجاب بر سر نداشتند و حاشیههای که حوالی آن رقم خورد روز قبل غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم بیانیهای انتشار کرد و درمورد فیلم و اتفاقات آن چند مسئله را فرمود. موسوی در این بیانیه خبرداد:
«کیک محبوب من روایت زندگی زنی تنها و مسن است که در مقطع ۷۰ سالگی تصمیم میگیرد زندگی جدیدی را توانایی کند.
پیش تشکیل فیلم در تیر اغاز و طی ماههای مرداد و شهریور ۱۴۰۱ ادامه یافت. برنامه فیلمبرداری بر پایه سن خانم مسن فیلم که در خانه زندگی طبیعی خودش را دارد، در زمان پیش تشکیل برنامهریزی شد.
خانم بازیگر (شخصیت) فیلم در همه صحنههای خارج از منزل، با حجاب است و در صحنههای خارج از خانه حتی یک پلان بیحجاب ظاهر نمیشود. به این علت «قانون حجاب» کاملا مراعات شده است.
صحنهای از فیلم کیک محبوب من
در صحنههای داخلی منزل شخصیت زن فیلم، با دقت به سن وی که هفتاد ساله است و در فیلم نیز گفتن میشود، از ظرفیتهایی که برای خانمهای مسن در احکام وجود دارد، منفعت گیری کردیم. با این همه برای احتیاط زیاد تر در این صحنهها، برای خانم بازیگر کلاه گیس هم منفعت گیری شد.
به این علت نوشته حجاب در فیلم زیاد جدی برداشت شده و اما. از ظرفیتهایی که در این عرصه برای بانوان مسن وجود دارد، منفعت گیری کردهایم.
ضمنا برخی فکر کردهاند که ما به دو شکل باحجاب و بیحجاب فیلمبرداری کردهایم. فیلم یک بار، اما به شکل فوق و با در نظر گرفتن قوانین، اما با منفعت گیری از ظرفیتهای فقهی فیلمبرداری شده است. و سرانجام این که فیلم در جشنواره برلین هم به شکل مورد اشاره نمایش داده شد.»
صحنهای دیگر از فیلم کیک محبوب من
نکاتی که غلامرضا موسوی به آن اشاره کرده است قابل تامل است، این که خانم بازیگر در صحنههای خارج از حیابان با حجاب است و قانون حجاب کاملا مراعات شده است. برای صحنههای داخل خانه از ظرفیتهایی که برای خانمهای مسن در اجکام وجود دارد منفعت گیری کرده اند و برای احتیاط زیاد تر برای خانم بازگر از کلاه گیس منفعت گیری شده است.
تا به الان چند بار منفعت گیری از کلاه گیس برای خانمها در فیلمها نقل شده است و حتی کیانوش عیاری فیلمی به اسم «کاناپه» ساخت که هر ۴ بازیگر مهم آن هم از کلاه گیس منفعت گیری کرده بودند اما فیلم تا به امروز توقیف مانده است.
در تلویزیون اما به طوری دیگر است و در چندین سریال از کلاه گیس منفعت گیری شده و از تلویزیون هم پخش شده است، روزهای ابدی (جواد شمقدری)، گاندو (جواد افشار)، راز ناتمام (امین امانی)، پایتخت ۵ (سیروس مقدم) و …
صحنهای از سریال روزهای ابدی تلویزیون
پارسال همین موقعها می بود که نسخه غیرقانونی فیلم برادران لیلا در فضای مجازی و اینترنت انتشار و با حواشی گستردهای همراه شد، حال یک سال از این ماجرا میگذرد و طی یکسال تازه سازندگان اتفاقات بسیاری را از سر گذراندند.
با اهمیت ترین قسمت ماجرا هم احکامی می بود که برای کارگردان و تهیهکننده فیلم صادر شده می بود که زیاد او گفت و گوبرانگیز می بود طوری که با عکس العمل رسانههای معتبر جهان و هنرمندان بزرگ دنیا نظیر اسکورسیزی همراه می بود.
جواد نوروزبیگی به گفتن تهیه کننده فیلم برادران لیلا با روزنامه مطمعن مصاحبهای انجام داده و حرف های است: «زیاد تر از یکسال و نیم ما شرایط سختی را گذراندیم، بازجوییهای سنگین، دادگاه و دادسرا، تجدیدنظر، دیوان، همه این مسیرها را برای این فیلم رفتیم، هیچ زمان فکر نمیکردم فیلمی بسازیم بابت آن، این قدر جواب بعد دهیم،ای کاش تهمتهای فرد دیگر نقل می بود و اینقدر ما اذیت نمیشدیم.
[…] واقعا اذیت شدیم، شأن هنرمند این نیست که در دادگاه و دادسرا باشد، در بازجوییهای متعدد باشد که یقیناً تا این مدت هم ادامه دارد و پروندهها درست بسته نشده، ولی روزنه امیدی است که با خود میگوییم فردی پشت ما قرار گرفت، ثابت کرد ما درست حرکت کردیم.
[…] سازمان سینمایی به گفتن متولی و مدیریت سینما قدم موثری برای ما برنداشت، حداقل برای من و سعید روستایی و فیلم برادران لیلا کاری نکرد، ما تا اغاز زندان رفتن پیش رفتیم و هر چه احکام را برای آنها میفرستادیم قدم موثری برنداشتند. بالاخره توقع ما این می بود که سازمان سینمایی کاری میکرد که پای ما به دادگاه باز نمیشد مرحله به مرحله با آنها سخن بگویید میکردم و آنها را در جریان ماوقع میگذاشتم.
سازمان سینمایی بدش نمیآمد ما گوشمالی شویم یقیناً پیشبینی من است و به نظرم اینطور می بود.
مسئله قابل اهمیت این می بود که سازمان اوج برای گرامیداشت سعید پورصمیمی از پلانهای فیلم برادران لیلا منفعت گیری کرد، از این حیث که چطور از فیلم توقیف شده سازمانی همچون اوج منفعتبرداری میکند.
همین کلیپ را برای آقای خزاعی و دیگران فرستادم، پلانهایی منفعت گیری شده که عموما ممیزی شده می بود، به آنها هم گفتم که اوج به این نتیجه رسید که از فیلم برادران لیلا برای آقای پورصمیمی بیشترین پلانها را منفعت گیری کند، خواست ما هم این می بود اکنون که اوج این کار را کرده حداقل عرصه اکران و مجوز را هم فراهم کند. این را برای آقای خزاعی نوشتم.
درستش این می بود که سازمان اوج از ما اجازه میگرفت، چون صاحبان فیلم را خوب میشناخت، اگر به ما میاو گفت ما خودمان مشتاق بودیم به آنها پشتیبانی میکردیم.
اما سوال من این است که چطور تکه ادرار در سینک که همان پلانی می بود که ارشاد پافشاری میکرد از فیلم حذف شود، ولی اوج در تیزرها از آن منفعت گیری کرده است؟»
نوروز بیگی اضافه کرده است: «۲۲ بهمن اساماس آمد که مورد عفو قرار گرفتیم، اما اخیرا برای تمدید موسسهام به وزارت ارشاد رفتم به من انها گفتند شما هم چنان ممنوعالکار هستید و ما هیچ عمل قانونی نمیتوانیم برای شما انجام دهیم، به آنها گفتم ما که پروندهمان همه شده، انها گفتند آنجا نهاد اطلاعاتی دیگر بوده، اینجا نهاد اطلاعاتی دیگر است و این فرق میکند.»
حال در سینما بیانیه غلامرضا موسوی یک گونه فرد دیگر از اختیارات تازه را نقل میسازد که اگر این چنین امری تحقق یابد باید حتما برای عموم سینمای ایران هم اظهار شود. اما زیاد تر انگار این مباحث برای برخی افراد ممنوع است و برای برخی ممنوع نیست و یا برخی ازتباطات و توانایی بزرگتری در عبور از مرز و محدودیتها را دارند. نوروزبیگی هم از یک لایه دیگر و اتفاقات سینمای ایران سخن به بین آورده است که آن هم جای تامل دارد.
سینمای ایران جای شگفت و غریبی است، واقعا شگفت و غریب!