فرهنگ وهنر

وجود شاخ‌های اینستاگرام در تئاتر خوب است یا بد؟


چند بازیگر و اهالی تئاتر و سینما درمورد این اتفاق نوشتند و نارضایتی خود را نشان دادند.

زیاد تر این اعتراضات هم به علت وجود ۲ چهره اینستاگرامی یعنی  نشاط کاتب  یا  کاتبی  (با هر دو اسم صفحه دارد و خود را معارفه می‌کند) و  علی کوچولو  در این صحنه خوانی است.

شبنم مقدمی  بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در صحفه اینستاگرامش نوشت: «صحنه، حتما ارث ِ پدر ِ هیچکس نیست! اما پر آشکار است جای هرکس و ناکسی روی صحنه نیست! و نام هر لاطائلاتی که بر سکویی اجرا می‌شود نمایش نیست!

تئاتر قداست نه، اما حرمت دارد! آبرو دارد، اصالت دارد. هیچکس، احدی، صاحب تماشاخانه‌ی شخصی یا هرکس که گمانش می‌رود صِرف ِ دوزاردهشاهی پول ِ ته ِ جیبش اندوخته‌گذار ِ تئاتر است یا هرآنکس که نمی‌دانیم به چه علت مجوز اجرا‌های این‌این چنین سخیف و بی‌محتوا را صادر می‌کند، به هیچ بهانه، اعم از پول یا … اجازه‌ی بی‌احترامی به ساحت ِتئاتر و اهل ِ آن را ندارد.

همه کنید این بساط فضاحت و تحقیر و‌ابتذال را. اهالی ِ حرفه‌ای و شریف تئاتر را نیازارید بیشتر از این. کم غم ندارند که بار ِ دل‌شان هم می‌شوید! همه کنید این نمک به زخم پاشیدن‌های مدام را.

چطور توی چشم ِ این همه جوان ِ بااستعداد و قابل، که به‌خون ِ دل و هزار هزینه درس خوانده‌اند، دوره و کلاس گذرانده‌اند، هزار امید در دل پرورانده‌اند نگاه می‌کنید، در را به‌رویشان می‌بندید، به ریش‌شان می‌خندید و سپس این کار‌ها را با این آدم‌ها روی صحنه می‌فرستید؟ توضیح‌تان چیست؟ مسئولش کیست؟ یک نفر این افتضاح را گردن بگیرد.»

نیوشا ضیغمی  هم با انتشار کردن یک استوری نوشت: «دارید با هنر و فرهنگ این سرزمین چه می‌کنید. صحنه تاتر و خاک تاتر حرمت داره و جای هرکسی نیست» و در پایین هشتگ ابتذال زده است. (عین نوشته استوری نیوشا ضیغمی)

برترین و بروزترین اخبار ورزشی اقتصای تکنولوژی و سلامتی را در وب سایت خبری بام وطن دنبال کنید.

از یک طرف سخن اهالی تئاتر قابل تامل است هنگامی که این همه علاقمند به بازیگری و فارغ التحصیلان تئاتر ونمایش با هر بدبختی هم که شده نمی توانند هیچ فرصتی برای اجرا یک نمایش یا وجود در یک نمایش اشکار کنند ولی این افراد ایستاگرامی به علت معروفیت‌ و شناخته شدن در فضای مجازی به سادگی به این امکان می‌رسند.

ولی از طرف دیگر هم باید به هر کارگردانی حق داد که بنابر متن یا نمایشنامه‌ای که در دست دارد در انتخاب عوامل و بازیگران آزاد باشد تا به هر آنچه مد نظرش است برسد. احتمالا اصلا کارگردان برای جذب حداکثر تناشاگر دست به این چنین کاری زده باشد باز این رای اوست و او آزاد است.

یقیناً دعوا‌ای که به این افراد اینستاگرامی هم انجام شد باید او گفت خارج از دایره انصاف است، احتمالا هر شخص فرد دیگر هم در موقعیت آنها قرار می‌گرفت همین کار را انجام می‌داد و اگر در خود این توانایی بازیگری را می‌دید به دعوت کارگردان جواب رد نمی‌داد.

آنها هیچ کار غلط یا خلافی انجام نداده‌اند، احتمالا من از سبک زندگی و چهره یا … آنها خوشم نیاید ولی علت نمی‌شود به آنها بی احترامی کرد.

من تئاتر یا نمایشنامه خوانی مذکور را ندیده‌ام ولی احتمالا برای نقش‌هایی که ایفا می‌کنند و آنچه مورد نظر کارگردان است انتخاب درستی باشند و یا احتمالا این اتفاقات از اقتضائات جهان تازه سپس از سیطره شبکه‌های اجتماعی بر همه زندگی انسانی ما باشد که از آن هیچ راه گریزی نیست.

مسئله حائز اهمیت این است که این افراد معروف به شاخ ایسنتاگرامی زیاد تر به جستوجو اتفاقات فرد دیگر می باشند و با وجود در یک کلیپ طنز مختصر هم تماشاگر بیشتری دارند و هم از طریق تبلیغات همان صفحات خودشان و … درآمد زیاد بیشتری از تئاتر خواهند داشت. طبیعتا خود آنها سپس از یک یا دو توانایی این حیطه را رها می‌کنند و به جستوجو همان سبک و سیاق اینستایی خود می‌روال. 

عرصه تئاتر جولانگاهی زیاد سخت است و دور از انتظار است افرادی که از طریق شبکه‌های اجتماعی نقل شده‌اند تاب و طاقت تحمل در این جهان پر از مشقت و رنج را داشته باشند.

حال در این بین تنها اتفاقی که می‌ماند این است که آیا عمل آن کارگردان تئاتر یا نمایشنامه نویس برای منفعت بردن از این افراد درست بوده است یا خیر؟ و در آینده چه تبعاتی خواهد داشت؟ که آن را هم باید مقداری با صبر و تحمل زیاد تر به قضاوت نشست

معیاری که می‌تواند سنگ محکی بر این اتفاقات باشد ماندگاری و تاثیرگذاری آن تاثییر هنری و اتفاقات سپس از آن است. مقداری صبور باشیم و نسبت به هر اتفاق جدیدی عکس العمل‌های انفجاری نشان ندهیم احتمالا گزینه بهتری یاشد.



منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا