تکنولوژی

اولین پرواز مافوق صوت «استراتولانچ» انجام شد


شرکت هوافضایی استراتولانچ(Stratolaunch) مستقر در ایالات متحده اولین پرواز آزمایشی وسیله نقلیه تحقیقاتی مافوق صوت تازه خود را به انجام رساند.

وسیله نقلیه تالون-ای-۱

این وسیله نقلیه که تالون-ای-۱(Talon-A-۱) نام دارد، از شکم هواپیمای غول پیکر راک(Roc) در سواحل کالیفرنیا با سرعتی نزدیک به پنج ماخ که پنج برابر شدت صوت است، پیش از فرو رفتن در اقیانوس مطابق برنامه‌ریزی، به فضا پرتاب شد.

نسخه TA-۰ این وسیله نقلیه در آزمایش قبلی که در ماه مه ۲۰۲۳ انجام شده می بود، تنها توانست مانورهای سُر خوردن را انجام دهد و داده‌های تله‌متری را ارسال کند.

این پرواز آزمایشی یک دستاورد بزرگ برای استراتولانچ می بود که مقصد آن گسترش اولین قابلیت آزمایش مافوق صوت قابل منفعت گیری مجدد در پروازهای مافوق صوت ایالات متحده است، پروازهایی که با شدت بیشتر از پنج ماخ انجام خواهد شد و پتانسیل تشکیل انقلاب را در کاربردهای نظامی، تجاری و علمی دارند.

هواپیمای عظیم Roc استراتولانچ که بزرگترین هواپیمای جهان با طول بال‌های زیاد تر از یک زمین فوتبال است، تالون را به آسمان برد، سپس آن را بر فراز سواحل کالیفرنیا رها کرد.

زاخاری کرور(Zachary Krevor) مدیر عامل استراتولانچ در بیانیه‌ای او گفت که وسیله نقلیه Talon-A-۱ مقدار بسیاری از داده‌ها را با قیمت باورنکردنی برای مشتریان ما جمع‌آوری کرده است.

وی ارتفاع و شدت دقیق این پرواز را با استناد به قراردادهای اختصاصی آشکار نکرد.

زاخاری افزود: امروز یک روز عالی برای تیم استراتولانچ می بود. من به پشتکار آنها برای رسیدن به این نقطه افتخار می‌کنم. نتیجه پیروزی آمیز این آزمون نتیجه مستقیم توانایی فنی و حرفه‌ای بودن تیم ماست.

برترین و بروزترین اخبار ورزشی اقتصای تکنولوژی و سلامتی را در وب سایت خبری بام وطن دنبال کنید.

وسیله نقلیه Talon-A-۱ یک وسیله نقلیه بدون سرنشین با موتور موشک است که می‌تواند محموله‌هایی با وزن تا ۱۰۰۰ پوند(۴۵۴ کیلوگرم) را حمل کند.

این هواپیما برای پرتاب هوایی از هواپیمای Roc طراحی شده است که دارای شش موتور و طول بال‌های ۱۱۷ متر است. Roc می‌تواند تا سه تالون را همزمان حمل کند و آنها را در ارتفاعات و مکان‌های گوناگون رها کند.

موتور گسترش یافته توسط اورسا ماژور(Ursa Major)

هواپیمای TA-۱ با موتور هادلی شرکت اورسا ماژور که برای برآوردن نیازهای فضای تجاری و امنیت ملی ایالات متحده طراحی شده است، کار می‌کند.

این آزمایش پیروزی آمیز یک دستاورد قابل دقت برای اورسا ماژور است که موتور هادلی را در کمتر از ۱۰ سال طراحی کرد، ساخت و آزمایش کرد. این موتور، همراه با دیگر محصولات اورسا ماژور، وزارت دفاع ایالات متحده را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های ماموریتی تازه را با شدت بیشتری گسترش دهد و معیارهای کارکرد شدت، برد و محموله را افزایش دهد.

هادلی یک موتور موشک سیکل احتراق مرحله‌ای با اکسیژن مایع و نفت سفید، غنی از اکسیژن برای وسایل نقلیه کوچک است که نیروی رانش ۵۰۰۰ پوندی تشکیل می‌کند.

مشتریان می‌توانند از هادلی برای پرتاب محموله‌های کوچک به مدار یا پلتفرم‌های مافوق صوت منفعت گیری کنند.

شرکت اورسا ماژور از چاپ سه‌بعدی برای شدت بخشیدن به فرآیند تشکیل خود منفعت گیری می‌کند که به آن اجازه می‌دهد یک موتور را برخلاف موتورهای موشک سنتی ظرف چند روز بسازد.

نسخه‌های آینده و آزمایش

هواپیمای Talon-A-۱ یک نسخه یک‌ بار مصرف می بود، اما استراتولانچ تصمیم دارد یک هواپیمای قابل منفعت گیری مجدد بسازد که بتواند بعد از هر پرواز روی باند فرود بیاید.

این شرکت او گفت که اهداف اولیه این پرواز آزمایشی نشان دادن پرتاب ایمن هوایی، احتراق موتور، شتاب، صعود پایدار و فرود کنترل شده در آب می بود.

این پرواز آزمایشی نقطه اوج ماه‌ها آماده‌سازی و آزمایش می بود. استراتولانچ در ماه‌های دسامبر و فوریه دو پرواز تحت کنترل انجام داد که در آنها تالون-ای-۱ توسط Roc با پیشران حمل شد، اما رها نشد.

استراتولانچ در بندر هوایی و فضایی Mojave در صحرایی به همین نام در شمال لس‌آنجلس مستقر است. این هواپیما توسط یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت به نام پل جی آلن که در سال ۲۰۱۸ یعنی اندکی قبل از انجام اولین پرواز Roc در آوریل ۲۰۱۹ درگذشت، تأسیس شد.

چشم انداز اولیه آلن منفعت گیری از roc به گفتن پلتفرمی برای پرتاب ماهواره به مدار می بود، اما این پروژه توسط صاحبان تازه شرکت کنار گذاشته شد. در عوض، استراتولانچ تمرکز خود را به تحقیق و گسترش مافوق صوت معطوف کرد که مورد دقت ارتش ایالات متحده و دیگر مشتریان قرار گرفت.

استراتولانچ تصمیم دارد در آینده پروازهای آزمایشی بیشتری از Talon-A-۱ انجام دهد و این چنین یک وسیله نقلیه مافوق صوت بزرگتر به نام Talon-Z گسترش دهد که می‌تواند با شدت ۱۰ ماخ پرواز کند.



منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا