فیلم «پرویز خان» سرقت ادبی است

[ad_1]
علیرضا مفتخریمظاهری نویسنده فیلمنامه «غرش شیر» که مدعی است فیلم «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و محصول سازمان اوج از روی فیلمنامه او ساخته شده است، درمورد ادعای خود او گفت: سال ۹۳ مقدمات تحقیقات نوشتن فیلم «همانند یک سرباز» را اغاز کردم که درمورد وقایع تیم ملی فوتبال در دهه ۶۰ می بود؛ اتفاقاتی که افتاد و طی آن تیم ملی فوتبال ایران پوست انداخت و بازیکنان با سابقه که در جام جهانی و المپیک برای ایران افتخارآفرینی کردند، کنار گذاشته شدند و جوانهایی گمنام توسط یک مربی که سالها کنار گذاشته شده می بود تیمی را راه اندازی دادند و حماسهای ملی را آفریدند. هر چند با دقت به ناداوری و مسایل دیگر نمی توانند به نتیجه برسند اما همین وجود جوانها و مربی به میدان بازگشته که از بیماریای مزمن به شدت رنج میبرد و اتفاقاتی که بین آنها رقم خورد، کاملا غرور ملی را زنده کرد.
وی گفت: درمورد نگارش شخصیتهای فیلمنامه نزدیک به هزار ساعت مصاحبه با بازیکنان بزرگ تیم ملی از جمله احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، حمید درخشان، ناصر محمدخانی، نادر محمدخانی، برادران فنونیزاده، شاهرخ و شاهین بیانی، فرشاد پیوس و … کردم و نزدیک به ۳ سال برای مصاحبهگرفتن با این عزیزان زمان صرف شد.
مفتخریمظاهری درمورد مرحله های ساختهشدن فیلمنامه «همانند یک سرباز» یادآور شد: به علت این که این فیلم نیاز به پرداکشن عظیمی نظیر استادیوم، تماشاگر و مسابقه فوتبال داشت، تشکیل آن با بودجه خصوصی مقدور نبوده است و آنها انگیزهای برای بر افراشتهشدن پرچم جمهوری اسلامی نداشتند و مدام گفتن میکردند باید نهادهای دولتی و نظامی همانند سپاه و موسسه سینمایی اوج در تشکیل آن شراکت داشته باشند. به همین استدلال سیناپس فیلمنامه را برای گرفتن پشتیبانی از طریق آقای دکتر فرید محمدی به سپاه قدس ارسال کردیم که مکاتبات آن حاضر است و آنها نیز سیناپس فیلمنامه را به بنیاد سینمایی فارابی و سازمان اوج ارسال کردند و ما از آنها پشتیبانی خواستیم.
نویسنده فیلمنامه «همانند یک سرباز» اظهار کرد: جلسات بسیاری را با مسؤولان روابطعمومی و اندوختهگذاری فارابی و اوج برگزار کردیم و در نهایت به من انها گفتند به علت این که این فیلمنامه تشکیل شبهه و اختلافات آقای پرویز دهداری و برخی چهرههای فوتبالی را نقل و به وحدت ملی صدمه داخل میکند و از طرفی نزاع سیاسی را به فوتبال داخل کرده است، نمی توانند به این شکل در ساخت فیلم همکاری کنند. لذا با اصلاحات بنیادین مقرر شد این فیلم به گفتن محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سازمان اوج ساخته شود.
وی درمورد اصلاحات انجامشده در فیلمنامه، گفت: مشاوران به من نظر دادند اگر مقصد ساخت این تاثییر را دارم باید اسامی شخصیتهای فیلمنامه را تحول بدهم و داستان فیلمنامه را از حالت بیوگرافی خارج و تبدیل به قصهای درمورد وجود یک مربی به میدان بازگشته کنم که بهجای بیماری، جانباز جنگ شده و به جای کنار گذاشتن بازیکنان قدیمی فوتبال نیز مساله ترور آنها و سقوط هواپیمای تیم ملی و کشتهشدن آنها را نقل کند. همینطور اصرار کردند از بازی با اعراب هم چشمپوشی کنم چون در آن مقطع وقتی با دقت به منازعات سیاسی مطرح این نوشته که دولت در ساختار فوتبال دخالت دارد میتواند بهانهای برای تعلیق فوتبال ایران شود، بعد باید نوشته را از تیم ملی به تیم منتخب نیروهای مسلح تبدیل کنم.

مفتخریمظاهری در ادامه گفت: از طرفی اشاره کردند چون در رابطه فعالیت سیاسی مرحوم پرویز دهداری شایبه ای وجود دارد امکان مطرح شخصیت او در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. با توضیحات ایشان فهمید شدم مطرح این فیلمنامه بهصورت بیوگرافی و رئال امکان تشکیل ندارد و بنا به خواست مسؤولان وابسته تعدیلاتی را در فیلمنامه «همانند یک سرباز» تشکیل و سرانجام آن را در سال ۱۳۹۶ در بانک فیلمنامه خانه سینما ثبت کردم.
وی اصرار کرد: در آن مقطع وقتی سازمان سینمایی اوج به من خبرداد که برتریهای سازمان تحول کرده و برتریشان موضوعات دفاعمقدس و ۸ سال جنگ تحمیلی است و پرداختن به قهرمان ملی در عرصه ورزشی برتریشان نیست.
مفتخریمظاهری با گفتن این که با اغاز رخدادهای سال ۱۳۹۶ سازمان سینمایی اوج از تشکیل این فیلم انصراف داد، او گفت: لذا شخصا تلاش کردم با اندوخته قسمت خصوصی این فیلم را بسازم از همینرو پروانه ساخت آن را در سال ۱۳۹۶ دریافت کردم اما با جازدن اندوختهگذار قسمت خصوصی باز هم امکان ساخت فیلم میسر نشد. بهواسطه ارتباطات با کمیسیون فرهنگی مجلس و علاقهمندی آقای حسین جلالی نماینده رفسنجان به این فیلمنامه و تحت حمایتایشان در سال ۱۳۹۸ مقرر شد شرکت ملی «مس ایران» اسپانسر ساخت این فیلم شود به شرط آنکه اسم فیلمنامه از حالت نظامی خارج شود. در نهایت با مذاکرات انجامشده نام آن به «غرش شیر» تبدیل و کتاب آن نیز انتشار شد.

نویسنده فیلمنامه «غرش شیر» با گفتن این که بعد از اخد پروانه ساخت فیلم اسپانسر خبرداد به جای وی از ابراهیم حاتمیکیا یا مسعود دهنمکی برای کارگردانی فیلم منفعت گیری شود، یادآور شد: من این نظر را نپذیرفتم چون هیچکدام از این عزیزان ربطی به فوتبال و تیم ملی فوتبال نداشتند در حالی که بنده بازیکن تیم ملی نوجوانان ایران بودم و حس و حال تیمهای ملی فوتبال و فوتبال را میشناختم. این کشمکش ادامه داشت تا به دوران شیوع ویروس کرونارسیدیم و به من اظهار شد امکان تشکیل فیلم به علت تعطیلی مسابقات فوتبال و ممنوعشدن تجمعات مردمی به علت شیوع ویروس کرونا وجود ندارد. بعد از آن مقطع اغاز به پیشتشکیل فیلم کردیم که اتفاقات پاییز سال قبل رقم خورد و کار چندماهی متوقف و اسپانسر نیز منصرف شد. مجموعه این حوادث و عدم حمایتمدیران سینمایی و حتی ملی، اقتصادی و نظامی جهت شد ساخت فیلم «غرش شیر» تا سال ۱۴۰۰ معلق بماند. سپس از انتخابات ریاستجمهوری مجدد اغاز به تامین منبع های برای ساخت فیلم کردیم.
او همین طور گفت: به جستوجو جذب اسپانسر تازه بودم و چاره ای نداشتم جز آنکه ساخت فیلم را به طور انیمیشن انجام دهم. با بودجه شخصی کار را اغاز کردم اما در دی ماه سال جاری خبرهایی انتشار شد مبنی بر این که فیلمی بیوگرافی درمورد پرویز دهداری و فوتبال ساخته شده است. من از این اتفاق استقبال کردم که خوب است درمورد فوتبال و شخصیتهای فوتبالی فیلم ساخته شود ولی سوالم این می بود که چطور اجازه ساخت فیلم درمورد پرویز دهداری داده شده در حالی که به من در سازمان اوج میانها گفتند نباید درمورد این شخصیت فیلم بسازید چون عقاید سیاسی متغیری نسبت به ما دارد.

مفتخری مظاهری در ادامه سخنان خود یادآور شد: در نهایت به این نقطه رسیدم که بروم فیلم «پرویزخان» را ببینم. روز ۲۱ بهمن به تماشای این فیلم در برج میلاد نشستم. سپس از دیدن فیلم زیاد عصبی و آشفته بودم. از آنجایی که نمیخواستم فضا احساسی شود و قصدم این می بود به لحاظ قانونی ماجرا را پیگیری کنم، واکنشی نشان ندادم.
وی درمورد جواب سازمان اوج نسبت به شباهتهای «پرویزخان» به «غرش شیر»، اظهار کرد: متاسفانه هنگامی به مسؤولان سازمان اوج در سالن نمایش اعتراض کردم به جای این که تعامل کنند به من انها گفتند بروید هر کاری میخواهید انجام دهید. من هم رفتم و شکایت کردم و اکنون پیگیر مسایل قانونی شکایت هستم. ماده ۲۳ قانون مولفین میگوید حتی اگر بخشی از آثار یک نفر را بدون اجازه منفعت گیری کنید محکوم هستید چه برسد به این که کل یک تاثییر را منفعت گیری کنید.

نویسنده «غرش شیر» تصریح کرد: سازمان اوج میگوید این فیلم ربطی به فیلمنامه «غرش شیر» ندارد بعد چرا سکانس اغاز فیلم به همانند فیلمنامه «غرش شیر» در استادیوم است؟ چرا سکانس دوم جلوی کیوسک روزنامهفروشی است؟ چرا عینا کاراکتر ساختهشده من را از مربی که با موتور به جستوجو بازیکن میرود منفعت گیری کردند؟ در حالی که پرویز دهداری اصلا اینگونه حرکت نمیکرد. این که مربی احمدرضا عابدزاده را در عشایر اشکار میکند زاییده ذهن من بوده نه حقیقت. احمدرضا عابدزاده در حقیقت نماینده منتخب اصفهان می بود که در تهران بازی کرد و توسط دهداری انتخاب شد. جواد زرینچه بازیکن تیم ژاندارمری می بود که هنگامی در ورزشگاه شیرودی با تیم فوتبال دارایی بازی کرد، دهداری او را دید و انتخاب کرد. این که مربی با موتور زمین میخورد، به پادگان میرود و سرباز انتخاب میکند، به نقاط گوناگون میرود و بازیکن انتخاب میکند، همه ساخته ذهن من می بود.
مفتخریمظاهری متذکر شد: شخصیت نظامی در فیلم ساخته ذهن من می بود و وجود خارجی نداشت. مگر یک سرهنگ میتواند در یک سرزمین تیم ملی را متوقف کند؟ اما داستانی فرعی به فیلم اضافه شده که به مربی حرف های میشود اگر ببازید عملیات بچهها در جبهه لو میرود و همه شهید خواهد شد که این داستان مسیر فیلمنامه را منحرف کرده است. متاسفانه سازمان اوج در کمال شگفتی عین کاراکترها و سکانسهایی را که من نوشته بودم در این فیلم منفعت گیری کرد.
وی یادآور شد: حتی هنگامی با مسؤولان اوج سخن بگویید کردم و گفتم که اگر میگویید بیوگرافی ساختهاید به من بگویید که شخصیت «حمید کامیاب»، «سرهنگ» و دیگر شخصیتها چه افرادی می باشند؟ پاسخی نداشتند چون این شخصیتها را من ساخته بودم و وجود خارجی ندارند.
نویسنده «غرش شیر» اصرار کرد: متاسفانه این برخوردها زیبنده نیست و من تا احقاق حقوق خود از پای نخواهم نشست.
ملزوم به ذکر است سیناپس فیلمنامه «همانند یک سرباز» در صورت نیاز انتشار میشود.
تا این مدت اوج به این نوشته واکنشی نداشته است.
[ad_2]
منبع




