تورم به سطح فوق العاده دلواپس کننده ای رسیده است/ نباید با ذهنیتهای بسته به سراغ امور پیچیده سرزمین رفت_بام وطن

به گزارش بام وطن
گزارش تحقیقی «مسأله دانشگاه در ایران؛ مخاطرات گسترش علمی و چشماندازهای پیش رو» با شراکت جمعی از مدیران اسبق، نظریهپردازان، متخصصان، کارشناسان و فعالان دانشگاهی و دانشجویی، زیر نظر سید محمد خاتمی انجام شده است، اراعه و انتشار شد.
در این رابطه، سید محمد خاتمی در نشستی که در اغاز روز معلم و با وجود جمعی از استادان و متخصصان دانشگاه و مدیران قبل آموزش عالی برگزاری شد، ضمن اشاره به شرایط دشوار و حساس سیاسی و اجتماعی و اقتصادی سرزمین و گرامیداشت روز معلم به تبیین الزام و عرصههای شکلگیری و تدوین این گزارش کارشناسانه و تواناییهای قبل شبیه آن پرداخت.
خاتمی او گفت: این متن چهارمین تلاش بعد از گزارشهای «صدمهشناسی اصلاحات»، «مسأله حجاب، حقیقتها و راهکارها» و «مسائل آموزش و پرورش» است که در تدوین آن عرف کارشناسانه و تجارب و دیدگاههای متخصصان بنای او گفتوگوی بین نخبگان و جامعه قرار گرفته است.
رئیس دولت اصلاحات او گفت: من در این دوره به دوستان گفتم به جای مسائل زیاد کلی، بنیادین و اساسی که باید روی آن فکر کرد، مورد به مورد مسائل را بازدید کنیم؛ مسألهشناسی کنیم و اظهار کنیم راهحلهای مسأله چیست.
وی پافشاری کرد: ما در این عرصه برنامه اراعه نمیدهیم چون اراعه برنامه را باید افرادی انجام بدهند که امکانات اجرایی در اختیارشان است. رویکرد این گزارشها زیاد تر ناظر به شناخت و حل مسأله است.
باید از تواناییها درس گرفت
خاتمی با اشاره به پژوهش آماده شده درموردٔ آموزشعالی ابراز امیدواری کرد که انتشار کردن آن عرصه را برای او گفت و گوهای گستردهتر صاحبنظران فراهم کند.
خاتمی او گفت: باید از تواناییها درس گرفت و رهیافتهای افقگشا را با فهمیدن و نقد عملکردهای قبل در مقاطع گوناگون اشکار کرد. ما در هیچجا خاتمالفلاسفه یا خاتمالعلما نداریم. حتی اندیشه متفکرانی همانند ملاصدرا هم کاملاً رنگ و بوی زمانه خودش را داشته و دارد. یعنی هنگامی زمانه عوض شد، امکان پذیر این تفکرات هم تحول اشکار کند. بر پایه همین دیدگاه باید پافشاری کنم که این متن نهایی نیست، چارچوبی از یک رویکرد است و تلاش شده که مسائل از دیدگاه کارشناسی دیده شوند و راهکارهایی اراعه شوند و اگر دستگاههای اجرایی، یا سیاستگذاران و سیاستورزان جاری مسائل آموزش عالی بخواهند به اینها دقت کنند باید از دل این دست گزارش و او گفتوگوهای بعد از آنها برنامههایی اجرایی درآورند.
رئیس دولت اصلاحات با اشاره به الزام بازدید نقادانه سیاستها و برنامههای راهبردی در همه عرصهها از جمله حوزه علوم و فناوری به روال تدوین چشمانداز بیست ساله سرزمین و سپس برنامه چهارم گسترش پرداخت که بر مبنای آنها در سالهای پایانی دولت اصلاحات کوششهای بسیاری برای اراعه یک مسیر مدون برای گسترش سرزمین بر پایه گسترش علمی شده می بود.
خاتمی در ادامه یادآور شد: افرادی با این دیدگاه و رویکردها ناموافق بودند، اولین کاری که کردند، برنامه چهارم را که یک برنامه زیاد مترقی و خوب می بود و با لحاظ دیدگاههای چشمانداز تنظیم شده می بود کنار گذاشتند و مسائلی که میبینید پیش آمد؛ از جمله او گفت و گو طبیعی کردن قیمتها که قرار می بود در کل برنامه پنج ساله با یک شیب ملایمی انجام شود تا تاثییر منفی در جامعه نداشته باشد و در عین حال با سیاستهای جبرانی، درآمد آن صرف افرادی شود که درآمد کمتری دارند یا بهای حاملهای انرژی بهبود اشکار کند.
تنها یک سال از برنامه چشمانداز ۲۰ ساله مانده است، باید ببینیم چرا به شاخصهای نهایی آن نزدیک نشدهایم
رئیس دولت اصلاحات در ادامه افزود: اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمتها می بود و دیدیم که به کجا رسیدیم و مسأله تورم و افزایش نقدینگی و مسائل فرد دیگر که روز به روز افزایش اشکار کرد و امروز به سطح بسیار دلواپس کنندهای رسیده است و امیدوارم بزرگان سرزمین این نگرانی را داشته باشند که حلش کنند. تنها یک سال از برنامه چشمانداز ۲۰ ساله مانده است، باید ببینیم چرا به شاخصهای نهایی آن نزدیک نشدهایم.
خاتمی در ادامه با پافشاری بر این که آموزش عالی از با اهمیت ترین نهادهای امروز جامعه ما است، اظهار داشت: دانش همیشه در عرصه حیات اجتماعی انسان جایگاه خودش را داشته است، ولی اولاً دانش به معنی تازه کلمه امر تازهای است و ثانیاً باید دقت داشت که ضرورتاً متصدی امر دانش مجموعه آموزش عالی و افراد راه اندازی دهنده این نهادها می باشند و باید این نوشته مسأله مهم و واقعی نهاهای تصمیمگیری برای دانشگاه و جامعه باشد. برای مثالً در آن زمان ما دیدگاهی در عرصه اداره دانشگاهها بر پایه هیأت امنا و انتخاب مدیران داشتیم، این رویکرد اگرچه کامل نبوده است ولی قبول داشت که اعضای هیأت علمی افرادی را برای ریاست دانشگاه به وزیر علوم معارفه کنند و او در شورای عالی انقلاب فرهنگی نقل کند و فردی برای ریاست دانشگاه انتخاب شود که حمایتعموم دانشگاهیان را با خود داشته باشد.
وی در آخر پافشاری کرد: در حوزه علم و آموزش و دانشگاه همانند هر حوزه دیگر، اولین اصل «رویکرد» است. اگر دیدگاه ما به جهان، انسان و جامعه اصلاح نشود و به زندگی، نظم و سامان اجتماعی مشابه با نیاز و خواست انسان امروز و مقتضیات جهانی نگاه نداشته باشیم، معلوم نیست راهحلهای نقل شده برای مسائل پیش رو بتواند کارآمد باشد.
نباید با ذهنیتهای بسته و جهتدار به سراغ امور پیچیده سرزمین رفت
اصل دوم «کارشناسی» است یعنی باید به مسائل و تنگناها و مشکلاتهای حاضر کارشناسانه پرداخت و کارها را به کاردانان آگاه و روشن و بیدار سپرد، نه آنکه با ذهنیتهای بسته و جهتدار به سراغ امور پیچیده سرزمین رفت. حداقل این است که عرصههای آزادانه و مؤثر او مباحثه را در جامعه، بین اهل نظر و فن فراهم شود که بتوانند نظرشان را نقل کنند و این فکرها به مرحله عمل برسانند.
خاتمی در آخر افزود: این روزها سرزمین در شرایط حساسی به سر میبرد، انشاءالله خداوند شرّ دشمنان را کم کند و در موقعیت جاری ما دیگر ناظر تنش تازهای در عرصه حیات منطقهای و ملی نباشیم؛ و جامعه ما بتواند راه گسترش مردمسالار را با سلامت و امنیت طی کند. به هرحال چشم امید ما همیشه برای عبور از مشکلاتها و گشودن افقها در همه عرصهها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان گرامی است.
دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی