شکستن حرمت معلمان از هیچ شخصی پذیرفته نیست_بام وطن

به گزارش بام وطن
رئیس قوه قضاییه با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر سرزمین دیدار و او مباحثه کرد.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در نشست با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر سرزمین، طی سخنانی با اشاره به کلام مبارک حضرت علی (علیهالسّلام) مبنی بر «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً»، اظهار کرد: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیع و مَنیعی است؛ اما باید ببینیم که آیا در عمل توانستهایم این جایگاه رفیع و مَنیع را پاس بداریم؟ آیا تخصیص سهم و اعتبار و بودجه به آموزشوپرورش ما همتراز با اهمیت بالای نهاد آموزش و پرورش میباشد؟ علت پایین بودن امکانات مالی و تجهیزاتی آموزش و پرورش نسبت به برخی دیگر از دستگاهها چیست؟ مگر غیر از این است که هر مقدار هزینهکرد در آموزشوپرورش، به مثابه اندوختهگذاری است؟ اگر تحول و جابجایی وزرای آموزشوپرورش در ادوار گوناگون زیاد بوده است، علت این کار ناشی از اهمیت و عظمت کار در این وزارتخانه است یا او گفت و گو نقصان کارکردی نقل است؟
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اصرار بر تکریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه، او گفت: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن اعم از دانشآموزان و معلمان و فرهنگیان، حتماً باید نگه داری شود؛ همانطور که حریم خصوصی آنها نیز باید نگه داری گردد؛ شکستن این حرمت و این حریم از هیچ شخص و هیچ بخشی قابل قبول نیست؛ در وهله نخست خودِ معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانشآموز باشند؛ در اینجا قطعاً باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از فردی ضایع نشود؛ خُب چه کنیم که هم حرمت معلم و، دانش اموز و حریم خصوصیاش نگه داری شود و هم حقی از فردی ضایع نشود؟ باید در روبه رو این مسائل چارهاندیشی کرد.
محسنی اژهای در قسمت فرد دیگر از اظهاراتش با اشاره به برخی نکات نقل شده در جلسه در رابطه ورود ضابطین برای بازداشت محکومین به داخل مدرسه او گفت: بر قوه قضاییه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاههای امنیتی فکر است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند؛ قطعاً تردیدی در این مقوله وجود ندارد در این خصوص نیز اماده شنیدن پیشنهادات هستیم.
وی در ادامه با اشاره به عرصههای گسترده و فراخِ تعامل و همکاری بین نهاد قضا و نهاد آموزشوپرورش در سرزمین، او گفت: شراکت فعالانه معلمان و فرهنگیان در راستای افزایش سطح دانش حقوقی و قضایی دانشآموزان و والدین آنها، یکی از عرصههای تعامل و همکاری بین نهاد قضا و نهاد آموزشوپرورش است؛ شما معلمان و فرهنگیان میتوانید دانشآموزان را با حقوق و تکالیف اجتماعی و شهروندیشان آشنا کنید تا از این طریق از وقوع تخلف و جرم پیشگیری به عمل آید.
رئیس قوه قضاییه افزود: یقیناً خودِ شما معلمان و فرهنگیان باید در مقام آموزشِ حقوق و قضا به دانشآموزان، نسبت به حیطههای قانونی عنایت و اِشراف داشته باشید؛ فیالمثل در همین نشست دو نفر از معلمین از عبارت «ترک فعل» منفعت گیری کردند؛ در اینجا باید دقت شود که مقولهی «ترک فعل» شقوقِ مختلفی دارد؛ یک ترک فعل، تبدیل جرم میشود و یک ترک فعل نیز الزام جرم است و مستقلاً جرم محسوب نمیشود؛ در این موارد حتماً قوه قضاییه باید ورود و برخورد قانونی کند؛ یک نوع ترک فعل هم وجود دارد که جهت تضییع امور میشود، این ترک فعل امکان پذیر جرم نباشد، اما از باب حقوق مدنی میتوان به آن رسیدگی کرد؛ از سویی دیگر، باید دید شخصی که ترک فعل کرده، آیا قوت اجرایی داشته یا خیر؟ بعضاً یک مدیر یا مسئول میخواهد کاری را انجام دهد، اما امکانات آن را ندارد؛ لذا باید به این مسئله نیز دقت شود؛ علیایحال، لفظِ «ترک فعل» زیاد در حال نقل شدن در جامعه است، بدون آنکه ابعاد و شقوق آن تبیین شود؛ شما معلمان و فرهنگیان در این عرصه میتوانید اثرگذار باشید.
محسنی اژهای با اشاره به پروندههایی که در دیوان عدل درخصوص معلمان و آموزشوپرورش نقل است، او گفت: وزارت آموزشوپرورش نمایندگانی را معارفه کند تا به پیگیری دادخواستهایی بپردازند که درخصوص مقولات مرتبط با آموزشوپرورش، تسلیمِ دیوان عدل اداری خواهد شد؛ حجتالاسلام والمسلمین مظفری رئیس دیوان نیز نسبت به این نوشته و از بین بردن مسائل حوزه آموزش و پرورش، اهتمام دارد.
رئیس قوه قضاییه در ادامه گفتن داشت: مطابق گزارشات واصله از سازمان بازرسی کل سرزمین، جهتگیری عمل های این سازمانِ نظارتی، مدام در راستای فراهم منافع وزارت آموزشوپرورش بوده است؛ سازما بازرسی در موارد بسیاری، پیگیرِ قوانین و بخشنامههای معطلماندهی حوزه آموزشوپرورش بوده است و مکاتبه این سازمان با مجلس در رابطه با رتبهبندی معلمان، کاری اثرگذار در این حوزه بوده است. در اینجا نیز مجدداً اصرار داریم که هر مقدار از قوانین در حوزه کاری آموزشوپرورش که اجرا نمیشوند و یا به نحو مطلوب اجرا نمیشوند را به سازمان بازرسی برای پیگیری معارفه کنید.
محسنی اژهای گفتن داشت: بدون تردید حوزه همکاری و تعامل آموزشوپرورش و «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» نیز زیاد گسترده و مبسوط است؛ وجود قضات و حقودانان در مدارس، با مقصد ترقی آگاهیهای حقوقی و قضایی دانشآموزان و معلمان و تجویز و ترویج راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در بین قشر گسترده مرتبط با نهاد مدرسه، اعم از دانشآموزان، اولیای آنها، معلمان، فرهنگیان و خانوادههایشان، کاری اثرگذار است؛ این چنین وجود دانشآموزان و معلمان در محاکم قضایی و یا جلسات هیئت عمومی دیوان عالی و یا دیوان عدل اداری در چارچوب ضوابط، امری بلاملانع و نافذ و سودمند است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به نظر نقل شده در جلسه ناظر بر تجیهز هنرستانها از طریق عواید و منبع های حاصل از اموال تملیکی، او گفت: در این حوزه، اختیار عمل با دولت است، اما چنانچه قوه قضاییه بتواند کمکی اراعه دهد، حتماً کوتاه نخواهیم کرد چرا که همانطور که اصرار کردم ما هزینهکرد در آموزشوپرورش را به مثابه اندوختهگذاری برداشت میکنیم.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین «موحدی» دادستان کل سرزمین به مطرح مطالبی در خصوص الزام تحکیم مدارس دولتی در جنبههای گوناگون از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین «موحدی» دادستان کل سرزمین ضمن انتقاد از نحوه رسیدگی به مدارس دولتی و گسترش مدارس غیرانتفاعی، او گفت: ما به گفتن نظام اسلامی ماموریت داریم شرایط و عرصه شکوفایی توانایی های فرزندان این جامعه را فراهم کنیم، اما متاسفانه این شرایط در زیاد تر موارد در مدارس دولتی فراهم نیست.
دادستان کل سرزمین گفت: انتظار ما این است که مدارس دولتی، مأمن و پناهگاهی برای خانوادههایی که از لحاظ مالی تمکن و امکانات ملزوم را ندارند، اما دغدغهی پرورش فرزندانشان را دارند، باشد.
«صحرایی» وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی او گفت: دیدار امروز جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه با رئیس قوه قضاییه، یک جلسه بیسابقه است که پیش از این در هیچ دورهای ناظر برگزاری آن نبودهایم؛ این جلسه نشاندهنده دقت اختصاصی حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای و قوه قضاییه نسبت به مقام معلم و امر آموزش و پرورش است؛ باور ما ایناست که برگزاری این نشست از سوی دستگاه قضا، نشاندهنده احترام عدلیه به جامعه آموزش و پرورش سرزمین است.
وی ضمن سپاس از سازمان بازرسی به واسطه کوششهایی که در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش و معلمان سرزمین انجام داده است، او گفت: سازمان بازرسی با پیگیریها و عمل های خود، جزو با اهمیت ترین قسمتهایی می بود که پشتیبانی کرد تا وزارت آموزش و پرورش بر مشکلات ناشی از مقوله رتبهبندی معلمان فائق بیاید؛ سپس از عمل به موقع سازمان بازرسی، ۳۰۰ هزار نفر توانستند اعتراض خود را در عرصه رتبهبندی ثبت کنند در حالیکه تا پیش از آن کمتر از ۲۶۰ هزار نفر اعتراض خود را ثبت کرده بودند؛ کلیه این اعتراضات بازدید شد و امروز خرسندیم که اظهار کنیم به طور جریانی ناظر اعتراض معلمان به رتبهبندیها نیستیم بلکه اعتراضات حاضر، فقطً اعتراضاتی فردی می باشند.
وزیر آموزش و پرورش ضمن سپاس از پشتیبانیها و مساعدتهای سازمان بازرسی در عرصه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، او گفت: این چنین با پشتیبانیهای بیکوتاه این سازمان، کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد و این کارگروه، مسئولیت انتشار کردن کتابهای پشتیبانی آموزشی را برعهده گرفت.
صحرایی در ادامه گفت: این چنین بر خود ملزوم میدانم که از دیوان عدل اداری و رئیس این دیوان به جهت آنکه تعداد بسیاری از موضوعات را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اساسی، از جنبه پیشگیرانه با ما در بین میگذارند، سپاس کنم؛ ما نیازمند آن هستیم که پیشگیرانه مورد رصد قرار بگیریم تا مرتکب خطایی نشویم و این کاری است که دیوان عدل اداری به خوبی آن را انجام میدهد.
وزیر آموزش و پرورش این چنین از عمل های سازمان ثبت طی دوره تازه در راستای صدور ۳۰ هزار سند تک برگ برای این وزارتخانه سپاس کرد.
صحرایی در ادامه، ضمن مثبت برسی کردن صدور آراء جانشین حبس از سوی قضات، خواستار منفعت گیری از این ظرفیت در عرصه تجهیزهنرستانهای سرزمین شد.
وی این چنین مقوله آموزش و پرورش را عمومیترین و فراگیرترین خدمتِ حاکمیت دانست و او گفت: سند تحول آموزش و پرورش در واقع، ائتلاف برای اعتلای مقوله آموزش و پرورش در سرزمین است و ما با همه توان، پیگیراجرای این سند هستیم.
خانم «داوودی» از معلمان نمونه استان البرز طی سخنانی در این نشست ضمن سپاس از عمل رئیس قوه قضاییه در تشکر از قضاتِ معلم و خانوادههای فرهنگی کارکنان قضایی استان هرمزگان، خواستار منفعت گیری از ظرفیت قضاتِ معلم در عرصه آموزش مسائل حقوقی و کیفری به فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادههای آنها شد.
وی در قسمت فرد دیگر از سخن بگوییدهای خود اشاره به ظرفیتهای نرمافزار شاد در آموزش موارد پیشگیرانه به دانشآموزان، خواستار اعتباربخشی به کارت هویتی معلمان در مراکز و مراجع قضایی شد.
خانم «شاکری» از معلمان نمونه شهر تهران طی سخنانی در این نشست، تکریم مقام معلم را به معنی تکریم دانش و فرهنگ در جامعه دانست و او گفت: همه ما باید در مقوله ترقی جایگاه مقام معلم، ماموریت و مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم.
وی، تهمتزنی به معلمان را به مثابه تهمتزنی به مجموعه دانش و فرهنگ سرزمین دانست و خواستار اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه از سوی قوه قضاییه در این عرصه شد و در ادامه او گفت: ما خواستار وضع قوانین و مقرراتی هستیم که ورود ضابطین به مدارس برای برخورد با معلمان را ممنوع کند.
«مهدلو» نماینده یکی از تشکلهای فرهنگیان نیز در این نشست، ضمن سپاس از اجرای مطرح نور توسط فراجا و حمایتقوه قضاییه از اجرای این مطرح، خواستار استمرار این روال شد.
وی ضمن اصرار بر الزام تکریم هرچه زیاد تر معلمان در محاکم قضایی به اختصاصی در مرحله بازپرسی، خواستار تشکیل کارگروهی مشترک با وجود معلمان و دستاندرکاران قوه قضاییه برای حل مشکلات آن دسته از پدران و مادرانی شد که فرزند محصل دارند و به علت ارتکاب جرایم غیرعمد در زندان به سر میبرند.
«بشیرنژاد» از معلمان نمونه شهرستانهای استان تهران با اشاره به ابعاد منفی گسترده اتفاق «معلم بلاگری» در فضای مجازی، خواستار اتخاذ سازوکارهایی از سوی قوه قضاییه برای مقابله با این اتفاق و صیانت از حریم خصوصی دانشآموزان شد.
وی ضمن انتقاد از اهانت به جایگاه معلمان در یکی از سریالهای اخیرشبکه نمایش خانگی، خواستار برخورد قاطعانه و بدون اغماض قوه قضاییه با عوامل این گونه اهانتها شد و در ادامه او گفت: ورود ضابطین قضایی به مدارس، جو نامناسبی را در مدرسه و بین دانشآموزان تشکیل میکند و ما از دستگاه قضایی انتظار داریم که با صدور بخشنامه، از این کار جلوگیریکند.
«کربلایی» نماینده یکی از تشکلهای فرهنگیان نیز در این نشست او گفت: ما باید کاری کنیم که فرزندانمان به معلم بودن پدران و مادران خود افتخار کنند و چنانچه این نگاه در جامعه به وجود بیاید دیگر ناظر نخواهیم می بود که یک فیلمساز به خودش اجازه دهد علیه معلمان فیلم بسازد.
وی در ادامه، تعطیلیهای پیاپی مدارس طی سالیان تازه به واسطه شیوع بیماری کرونا یا مواردی نظیر آلودگی هوا را دارای زیان های بسیارزیاد گفت و در ادامه خواستار فراهم شدن عرصهای برای بازدیددانشآموزان از دادگاهها و فرایندهای دادرسی شد.
دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی