خانه سینما تا خبر ثانوی نیازی به مدیرعامل تازه ندارد

[ad_1]
در یک سال تازه کارشناسان و صاحبنظران بسیاری طی مصاحبههایشان به این مسئله اذعان داشتند که سینمای ایران در بحرانیترین و سیاسیترین شرایط قرار گرفته، طوریکه مثالهای اتفاقات آن را در هیچ مقطعی از تاریخ سینما ناظر نبودند. اوضاع پیچیده حاکم بر سینما تحت تاثییر فضای غالب جامعه و این چنین دیدگاه و ادبیات خاص مسوولان سینما در دولت رییسی با هم درآمیخته و سینما را دچار مساله و حواشی لاینحل بیشماری کرده، از ممنوع الکاری و کنارهگیری بازیگران تا صدور احکام شگفت و غریب برای هنرمندان و ساخت فیلمهای زیرزمینی و…
اکنون این حواشی به خانه سینما تنها نهاد صنفی سینماگران راه اشکار کرده و این خانه هم از مشکلات در امان نمانده و در موقعیت بحرانی قرار گرفته است . سپس از استعفای فرهاد توحیدی دبیر جشنخانه سینما، اکنون کنارهگیری مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما حاشیهساز و سوالبرانگیز شده است، اگرچه علت استعفای مرضیه برومند به سخن بگوییدهایش در مراسم بدرقه داریوش مهرجویی نسبت داده شد اما برومند خود دلایل فرد دیگر را برای خداحافظی از خانه سینما نقل کرد. مرور اتفاقات این چند زمان تازه سینما هم کاملا مشخص می کند نکاتی که مرضیه برومند در متن نامهاش نقل کرده به حقیقت نزدیکتر است .
برومند در توضیح استعفایش نوشت: «من در تاریخ دهم مهرماه از سمت مدیریت عامل خانه سینما استعفا دادم.
اما چرا آمدم و چرا رفتم؟
آمدم تا هیاتمدیره را در عبور از مشکلاتهای سختی که پشت سر گذاشته و هم چنان دچار پیامدهایش می بود، پشتیبانی کنم. آمدم بغل باز کنم و خانواده سینما به اختصاصی جوانها را از افتادن به دامی که از هرسو برایشان گسترده شده به سلامت به در ببرم و نگذارم بیشتر از این از روح و روانشان هزینه بدهند. آمدم تا هرآنچه احترام و اعتبار دارم به کار ببندم و از مدیران و مسوولان فرهنگی بخواهم از لجبازی و عناد و بیمهری و رفتارهای تند و اهانتآمیز با هنرمندان مخصوصا با خانمهای بازیگر دست بردارند و به آنان هشدار بدهم؛ راهی که پیش گرفتهاند جز عمیقتر شدن شکافها و نابودی سینما حاصلی ندارد. اما متاسفانهگوش شنوایی نبوده است، یا می بود و تصمیمگیرندگان مهم کسان فرد دیگر بودند.
آمدم تا با پرهیز از دچار شدن در چرخه روزمرگی و برآوردن خواستههای ابتدایی و مختصرزمان برخی از اعضا، مطالبات مهم و بنیادین صنوف سینمایی را پیش ببرم و برنامههای کلان هیاتمدیره را که در برتری خواستههای صنوف هم می بود، جستوجو و اجرا کنم، اما حاشیهها و حوادث و رویدادهای غمانگیز پیدرپی و جریانات و اختلاف نظرهای درونی خانه سینما تبدیل توقف اجرای برخی از برنامههای کلان هیاتمدیره و محول شدن آن به آیندهای نامعلوم شد.
ناتوانی من در فهمیدن پیچیدگیها و تناقضهای درونی خانه سینما که در لغو اتفاقات سالانه موسوم به جشن سینما خود را نشان داد و این چنین خودداری سازمان سینمایی از پرداختهای به موقع تکلیفی به دلایل گوناگون مزید بر علت شد و حس کردم بودن من دیگر نه تنها ثمر ندارد بلکه امکان پذیر به این نهاد صنفی با قیمت و یگانه صدمه داخل کند، به این علت استعفای خودم را تقدیم کردم و قول دادم تا تاریخ بیستم آبان هم چنان خانه سینما را اداره کنم و به قولم عمل کردم. برای خانه و خانواده پرافتخار سینما آرزوی سلامتی و پیروزی میکنم و هم چنان در خدمت مردم و فرهنگ و هنر این سرزمین هستم.
مرضیه برومند
هشت ماه صدارت
مرضیه برومند از مدیرانی می بود که دراین زمان هشت ماه صدراتش ثابت کرد اگرچه به نتیجه دلخواه نمیرسد اما تلاش میکرد جانب او مباحثه و تعامل را بگیرد، او به رغم انتقادات، پای میز مذاکره با مسوولان سینما مینشست و از اهالی سینما دفاع قاطعانه میکرد.
یادمان باشد در پی انتشار کردن حکم آزاده صمدی به علت منفعت گیری از پوشش کلاه، که حرف های شده می بود به مراکز روانشناسی و مشاوره نسبت به شخصیت ضداجتماعی خود مراجعه کند مرضیه برومند به کنایه او گفت: «ما بیماریم و آقای قاضی سالم. او افزود: این حکم اصلا حکم قضایی نیست، انگار که نقشهای در راه است، دستهایی در کار است که نمیخواهد اسایش به سینما برگردد. فردی که این حکم را داده یا امثال افرادی که اینجور حکمها را صادر میکنند با اسایش جامعه ناموافق می باشند.»
برومند این چنین به سخن بگوییدهای محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درمورد فیلمهای بهنمایش در آمده در جشنواره کن و گمان ممنوعیت فعالیت تعدادی از سینماگران در سینما بهواسطه وجود در فیلمهای فاقد مجوز عکس العمل نشان داد و او گفت: من از آن سخنان زیاد شگفتی کردم. این چنین چیزی صحت ندارد. به گمان زیادً آقای خزاعی نمیخواسته بگوید و زبانش اینچنین چرخیده است! ما با این چنین چیزی موافق نیستیم. اگر مناسباتی درست بین خانه سینما و سازمان سینمایی درمورد فیلمهای بدون پروانه شکل بگیرد، احتمالا بتوانیم کاری کنیم اما چرا این فیلمها پروانه ساخت نمیگیرند؟ چرا هنگامی پروانه میگیرند، پروانه نمایش نمیگیرند؟ اوگفت: فیلمهای دارای پروانه ساخت و نمایش باز هم دچار اعمال سلیقه خواهد شد و جلوی آنها را میگیرند!
مرور همین چند مسئله از سخن بگوییدهای مرضیه برومند مشخص می کند او به واقع در جهت حمایتاز سینماگران قدم بر میداشته و با خلوص و ایثار کامل پا به این عرصه گذاشت اما اکنون خداحافظی او از خانه سینما چالش برانگیز شده و این نگرانی را به وجود آورده که قرار است برای خانه سینما چه اتفاقی بیفتد و در ادامه مسیر این نهاد صنفی چطور اداره میبشود؟ چه فردی با چه دیدگاهی مدیرعامل خانه سینما انتخاب بشود؟
شرایط بحرانی خانه سینما
ما در همین جهت با ابوالحسن داوودی کارگردان و تهیهکننده که چندی است مسوولیت دبیری شورای عالی تهیهکنندگان را نیز برعهده دارد او مباحثه کردیم، او معتقد است: خانه سینما درموقعیتی کاملا بحرانی قرار گرفته، بهطوریکه کمترین بیتدبیری در ادامه سیاستگذاریهای آن امکان پذیر تبدیل روندی بشود که برای این نهاد یگانه صنفی عمیقا خسارتساز باشد، تا جایی که حتی تعداد بسیاری از تحلیلهای جریان افراطی ضد سینما و خانه سینمای جدا گانه جامه عمل بپوشد و آن آرزویی که سالها مبنی برمنفعل کردن و نهایتا از بین رفتن آن داشتند، کلیدش زده بشود.
او به سخن بگوییدهایش این چنین ادامه میدهد: سالیان سال است این نوشته را تکرار میکنم که اگرچه از ابتدا خانه سینما ساختار معیوبی داشته و در همه این سالها هم یا فرصتش پیش نیامده یا عزمش که با – تعامل غیر انحصارطلبانه دولت با صنف – راه چارهای برای این ساختار معیوب سنجیده بشود و با خیرخواهی به مشکلات آن رسیدگی بشود، اما درمقابل خانه سینما هم مدام از توان لجستیکی برخوردار بوده که در موارد بحران، با وجود عسر وحرجی که متحمل شده، و یقیناً درصورت مدیریت باتدبیر، فراگیرتر و ماندگارتر و پرقدرت هم شده است.
خانه سینما با سرپرست اداره میبشود
داوودی میگوید: الان دیگر بخصوص با رویکرد این دوره از حاکمیت فرهنگی و جنس حرکت و کردارصرفا متکی بر تهدید و نه تعامل، زمان از این سخنها قبل است، اما میخواهم با اصرار بگویم دوستان هیات رییسه در مسوولیتی که برعهده دارند نباید دیگر کوچکترین اشتباهی کنند و مجدد خانه سینما را در آزمونی که از آن ناموفق بیرون آمدند قرار دهند. به باور من خانه سینما تا خبر ثانوی به مدیرعامل نیاز ندارد و با سرپرستی موقت نیز میتواند به کار خودش ادامه دهد و معضل حاکم را بشکند.
به باور من هیاتمدیره جاری بر خلاف آنچه جریانهای فکری و سیاسی تندرو رسانههای افراطی و موافق سینمای ایزوله شده میگویند و تبلیغ میکنند، نسبتا معقول و با کمترین مساله و حاشیه پیش رفته وکارش را انجام داده است.
این سینماگر درادامه به تشریح حالت خانه سینما میپردازد و میگوید: به نظر من در خانه سینما چه مدیرعامل مستعفی و چه هیاتمدیره همانند شناگری بودند و می باشند که انگار دست و پایشان را بستهاند و بهشانمیگویند شنا کن و آن وسط هممدام افرادی استهزایش میکنند که چرا شنا بلد نیستی؟! … که چرا وظایفتان را درست انجام نمیدهید؟!… متاسفم که باید بگویم یک عده مدام تلاش میکنند حقایق را در رابطه خانه سینما بر عکس نمود دهند، چه جریانهایمنفعتخواهی در صنف که همه کوشششان را میکنند تا خانه سینما هرچه زیاد تر منفعل بشود، و چه جریانهای قوتخواه و نیز افرادی دربدنه مدیریت فرهنگی که همه این زمان خانه سینما را محکوم کردند به وظایفی که امکانات اجراییاش را از او سلب کردهاند چرا متعهد نیست؟!… ولی ما که میدانیم چه افرادی و چطور راهها را بر خانه سینما بستهاند .
مرضیه برومند با خلوص و ایثار کامل پا به این عرصه گذاشت
داوودی میگوید: احتمالا دراین شرایط بهترین گزینه هم خود عسگرپور باشد، فکر میکنم او در شرایط جاری بهتراز دیگران میتواند فضای اتحاد را در درون صنف نگه داری کند که این با اهمیت ترین عامل بقای خانه است، خانه سینما درحال حاضر با هیچ سینماگر چهره و سلبریتی به جایی نمیرسد چه بسا حالت آن به مراتب التهابتر هم بشود. این هیاتمدیره در اندازه خود با همه تدبیرش در چند زمان تازه حرکت کرده و امیدوارم که دراین مورد هم تصمیم با لیاقت را بگیرد.
به نظر من خانم مرضیه برومند با خلوص و ایثار کامل پا به این عرصه گذاشت، اما به علت این که به روحیه کار در خانه سینما آشنا نبوده است و با ساز و کار ساختار این نهاد صنفی آشنایی نداشت موفق نشد آنچه که میاندیشید را محقق کند . باز هم میگویم برای این که خانه سینما در شرایط حاضر دوام بیاورد و از این بحران گذر کند، تنها به یک سرپرست نیاز دارد.
[ad_2]
منبع




