نفوذ گسترده هوش مصنوعی در کسبوکارها_بام وطن

به گزارش بام وطن
در واقع تنها در طول یک سال و نیمی که از زمان معارفه چت جیپیتی میگذرد- و در همین زمان جهانی را که میشناختیم به کلی تحول داده است- ۶۵ درصد از سازمانها بهطور مداوم و منظم از آن منفعت گرفتهاند. این آمار از بازدیدهای انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی و مشاورهای معتبر مککنزی به دست آمده است. این مقدار در قیاس با آماری که ۱۰ماه پیش موسسه مککنزی در این عرصه انتشار کرده می بود، افزایش نزدیک به دو برابری داشته است. با نگاهی به آینده، انتظارات و پیشبینیها افزایش مییابند.
اکثر شرکتکنندگان در این بازدید پیشبینی میکنند که هوش مصنوعی مولد به تشکیل تحولی دیدنی یا انقلابی در صنایع آنها منجر خواهد شد. الکس سینگلا، شریک ارشد و یکی از رهبران جهانی قسمت هوش مصنوعی مککنزی به نام QuantumBlack، در این مورد میگوید: «در سال ۲۰۲۴ هوش مصنوعی دیگر یک اتفاق تازه و نوظهور نیست. دیگر ابهامی درمورد پتانسیل این تکنولوژی وجود ندارد و در حالی که زیاد تر سازمانها تا این مدت در مرحله های اولیه توانایی خودشان با هوش مصنوعی مولد قرار دارند، ما عکس گرفتن با عمل های انجام شده و نشدهمان را اغاز کردهایم و این نسل به خوبی قیمت این تکنولوژی را درخواهد یافت.»
رشد سریع اندوختهگذاری
نیمی از شرکتکنندگان در تحقیقات مککنزی اظهار کردند که سازمان متبوعشان از هوش مصنوعی در قسمتهای تجاری خود منفعت گرفته است و ۶۷ درصد از آنها انتظار دارند که تا سه سال آینده اندوختهگذاری سازمانشان در هوش مصنوعی افزایش چشمگیری اشکار کند. بیشترین افزایش در بهکارگیری هوش مصنوعی مربوط به خدمات حرفهای است و دستکم امروزه هوش مصنوعی مولد زیاد تر در قسمتهای بازاریابی و فروش (برای تشکیل محتوا، شخصیسازی و افزایش فروش)، گسترش محصول و خدمات (برای گسترش طراحی، ادبیات علمی و مرور تحقیقات) و قسمت آیتی (برای حمایتچتباتها، مدیریت داده، رسیدگی در لحظه و پیشنهادهای متنی) مورد منفعت گیری قرار میگیرد.
بهطور متوسط شرکتکنندگان در این تحقیقات گزارش کردهاند که سازمانهایشان برای آوردن هوش مصنوعی مولد به فرآیندهای تولیدی به یک تا چهار ماه زمان نیاز دارند. این چنین کارمندان این سازمانها در هر سطحی به شدت با ابزارهای هوش مصنوعی نه تنها در محل کار، بلکه در خانه هم راحت و سازگار خواهد شد. امروزه آنها در همه زندگی حرفهای و شخصیشان از هوش مصنوعی مولد منفعت گیری میکنند. دلنشین اینجاست که این تحقیقات مشخص می کند ۴۱ درصد از مدیران ردهبالا در پستهای استراتژیک اظهار کردهاند که بهطور منظم از هوش مصنوعی مولد در کار خود منفعت گیری میکنند. بریس هال، شریک وابسته موسسه مککنزی در این مورد میگوید: «شدت نفوذ این نوآوری، ویژگیهای تازه آن، تغیرات شرکتهای تازه و موج اندوختهگذاریهای گسترده در این عرصه زیاد دیدنی است. اکنون ما ناظر آن هستیم که شرکتها چطور از این هوش مصنوعی خیرهکننده و قابلیتهای متنوع آن منفعت گیری و قیمت تجاری خود را مجدد خلق میکنند.»
بهکارگیرندگان، شکلدهندگان و سازندگان
موسسه تحقیقاتی مککنزی سه الگوی متفاوت را برای اجرا و بهکارگیری هوش مصنوعی مولد تشخیص داده است: بهکارگیرندگان که از ابزارهای آماده منفعت گیری میکنند، شکلدهندگان که همان ابزارهای در دسترس عموم را سفارشیسازی میکنند و سازندگان که الگوهای زبانی خود را گسترش خواهند داد. این تحقیق به نحوه جالبی مشخص می کند که زیاد تر سازمانها در عرصه بهکارگیری هوش مصنوعی نصف و نیمه پیش رفتهاند: نزدیک به ۵۰ درصد از مقدار منفعت گیری از هوش مصنوعی مولد از ابزارهای آماده میآید، در حالی که نیمی دیگر از این منفعت گیریها به نحوه چشمگیری سفارشیسازی شدهاند. این منفعت گیری و کاربردها در سراسر حوزههای تکنولوژی، رسانه، ارتباطات و مخابرات، کالاهای مصرفی و خردهفروشی، خدمات مالی و خدمات تجاری، قانونی و حرفهای پراکنده شدهاند.
الکساندر سوخاروسکی، شریک ارشد و یکی از رهبران جهانی قسمت هوش مصنوعی مککنزی به نام QuantumBlack، در این مورد میگوید: «در آینده، ناظر تحول به سمت فرآیند «خرید، ساخت و شراکت» (به دور از جریان «ساخت در روبه رو خرید») خواهیم می بود؛ جایی که سازمانها اکوسیستمهایی را تشکیل خواهند کرد که الگوهای اختصاصی، کاربردی و منبعباز را ترکیب میکنند.» سوخاروفسکی این چنین او گفت: «اگرچه بهکارگیری راهحلهای ساده و یک مرحلهای یک گرایش طبیعی در روزهای اولیه هر تکنولوژی است، اما این رویکرد درستی نیست؛ چون هوش مصنوعی مولد بهطور گستردهتری پذیرفته میشود. ستون فقرات و مغز متفکر کسبوکارهای آینده بر ترکیبی از چندین الگوی بنیادی متکی خواهد می بود؛ هم راهحلهای آماده و هم ابزارهایی که به دقت با نیازهای خاص کسبوکارها تنظیم شدهاند.»
چالشهایی در عرصه داده و امنیت
با این حال، سازمانها نسبت به مخاطرات ذاتی هوش مصنوعی ناآگاه نیستند: در واقع ۴۴ درصد از شرکتکنندگان در تحقیقات تازه مککنزی میگویند که سازمان آنها قبلا پیامدهای منفی منفعت گیری از هوش مصنوعی مولد را توانایی کرده است که طبق معمول شامل عدم دقت در خروجیها، امنیت سایبری و عدم توضیحپذیری است. موارد دیگر شامل منفعت گیری نادرست از هوش مصنوعی و حریم خصوصی دادهها، سوگیری یا نقض مالکیت معنوی است. بهعلاوه، عوامل و اجراکنندگان ردهبالایی که توسط مککنزی شناسایی شدهاند، بهطور اختصاصی چالشهایی را در عرصه دادهها توانایی میکنند. آنها مقادیر ناکافی دادههای آموزشی، تلاش برای تعریف فرآیندهای حاکمیت داده و یکپارچهسازی سریع دادهها را به گفتن با اهمیت ترین این چالشها گزارش میکنند.
اگرچه آنها این چالشها را شناسایی میکنند، اما تنها ۱۸درصد از شرکتکنندگان در تحقیقات مککنزی اظهار کردهاند که کارفرمایانشان، در سطح سازمانی، شورا یا هیاتمدیرهای متمرکز روی مدیریت مسوولانه هوش مصنوعی دارند. علاوه بر این، تنها یکسوم آنها از خطر هوش مصنوعی مولد آگاهی دارند و کنترلهای افت را به گفتن مجموعه تواناییهای مورد نیاز برای کارکنانی که با ابزارهای هوش مصنوعی کار میکنند، اراعه خواهند داد. لارینا یی، شریک ارشد موسسه مککنزی و رئیس شورای فناوری این موسسه او گفت: «هوش مصنوعی مسوول باید از روز اول اغاز شود و تا این مدت کارهای بسیاری برای انجام دادن در عرصه آموزش و عمل در این عرصه وجود دارد.» او معتقد است که سازمانها باید حاکمیت و اصول روشنی را برای بهکارگیری هوش مصنوعی مولد تشکیل کنند، محافظهایی را اعمال کنند، آموزش قوی و موثری اراعه بدهند و قراردادهای ایمن با اراعهدهندگان خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی منعقد کنند. کارکنان هم باید آموزش ملزوم و کافی ببینند تا دادههای اختصاصی بهطور ناخواسته به الگوهای عمومی درز اشکار نکنند. این چنین گنجاندن روشهای خطر در گسترش هوش مصنوعی هم اهمیت بالایی دارند.
رئیس شورای فناوری موسسه تحقیقاتی معتبر مککنزی در ادامه اصرار کرد: «آنچه در نتایج نظرسنجی و تحقیقاتمان با شراکت مشتریان میبینیم، آگاهی فزاینده از هوش مصنوعی مسوول و فهمیدن الزام برای درست و اصلاح کردن آن است. در حقیقت حرکت از آگاهی به سمت عمل در این عرصه زیاد مهم خواهد می بود.»
دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی