شباهت باورنکردنی و ترسناک یک ربات به انسان_بام وطن

[ad_1]
به گزارش بام وطن
این روزها تعبیه هوش مصنوعی در کسبوکارها در شاخههای مختلفی مورد آزمایش قرار میگیرد، ولی یکی از روندهای غیرمنتظره این است که شرکتها برای پشتیبانی به رباتهایشان، از هوش مصنوعی منفعت میبرند تا احساسات انسانی را بهتر فهمیدن کنند.
در گزارشی که اخیراً منتشرشده، پیشبینی میشود که فناوریای به نام «هوش مصنوعی احساسی» در آینده نزدیک گسترش چشمگیری خواهد داشت.
هوش مصنوعی احساسی چیست؟
در شرایطی که دیر یا سریع، منفعت گیری از دستیاران هوش مصنوعی در کسبوکارها بهجای مدیران و کارمندان گسترش خواهد یافت و چت رباتهای هوش مصنوعی، جای فروشندگان و نمایندگان خدمات مشتری را خواهند گرفت، این او گفت و گو نقل میشود که اگر هوش مصنوعی فرق بین یک فرد عصبانی، فردی که گیج شده و فردی که فهمید منظوری نشده را تشخیص ندهد، چطور میخواهد کارکرد مساعد داشته باشد.
ادعا میشود که هوش مصنوعی احساسی، در تحلیل احساسات بهمراتب پیچیدهتر، از فناوریهای قبل هوش مصنوعی ازجمله pre-AI tech بهتر خواهد می بود. این فناوری میکوشید تا با منفعتگیری از تعامل های مبتنی بر متن، بهاختصاصی در رسانههای اجتماعی، احساسات انسانی را فهمیدن کند.
هوش مصنوعی احساسی چیزی است که آن را میتوان آن را چندوجهی در نظر گرفت و از حسگرهایی برای ورودیهای بصری، صوتی و دیگر ترکیبشده با یادگیری ماشینی و روانشناسی برای شناسایی احساسات انسانی در طول یک تعامل منفعت میبرد. اراعهدهندگان بزرگ ابر هوش مصنوعی، خدماتی را اراعه خواهند داد که به گسترشدهندگان امکان دسترسی به قابلیتهای هوش مصنوعی احساسات همانند Emotion API، خدمات شناختی Microsoft Azure یا سرویس شناسایی خدمات وب آمازون را خواهد داد.
مطابق گزارش PitchBook، باوجودی که هوش مصنوعی احساسی، حتی در قالب یک سرویس ابری امر تازهای نیست؛ اما ظهور ناگهانی رباتها بهگفتن نیروی کار، آینده متغیری را در دنیای کسبوکار رقم خواهد زد.
فهمیدن ارناندز، تحلیلگر ارشد PitchBook، دراینباره مینویسد: «با گسترش دستیاران هوش مصنوعی و تعامل های کاملاً خودکار انسان و ماشین، ادعا میشود که هوش مصنوعی احساسی، تفسیرها و جوابهایی همانند به انسان را اراعه کند. دراینبین، دوربینها و میکروفونها ارکان جداییناپذیر قسمت سختافزاری هوش مصنوعی احساسی خواهند می بود که میتوانند روی لپتاپ، تلفن یا بهصورت جداگانه در یک فضای فیزیکی قرار گیرند.»
شباهت باورنکردنی و ترسناک یک ربات به انسان
او در ادامه گفت: «بهعلاوه، منفعتگیری از سختافزارهای پوشیدنی، به گمان زیادً راه فرد دیگر برای بهکارگیری هوش مصنوعی احساسی فراتر از این دستگاهها فراهم خواهد کرد.»
برای تحقق این مقصد، استارتآپهای بسیاری راهاندازی شدهاند که ازجمله آنها میتوان به Uniphore با بودجهای ۶۱۰ میلیون دلاری و MorphCast، Voicesense، Superceed، Siena AI، auEERING و Opsis اشاره کرد که هریک بودجه هنگفتی را در اختیار دارند. باید این را در نظر داشت که مقصد از تشکیل هوش مصنوعی احساسی، منفعتگیری از فناوری برای حل مشکلاتی است که به علت منفعت گیری از تکنولوژی توسط انسانها تشکیل شده است؛ اما حتی اگر زیاد تر رباتهای هوش مصنوعی، درنهایت بهنوعی همدلی انسانی تجهیزشوند، باز هم دور از انتظار است که این راهحل کاملاً گرهگشا باشد.
این اولین بار نیست
آخرین باری که هوش مصنوعی احساسی موردتوجه قرارگرفته می بود به نزدیک به سال ۲۰۱۹ برمیگردد؛ وقتی که تمرکز دنیای فناوری زیاد تر بر روی دیدگاه کامپیوتری می بود تا زبان و هنر مولد. در آن سال، تیمی از محققان نتایج بازدید مطالعاتشان را انتشار کردند و به این نتیجه رسیدند که نمیتوان احساسات انسان را با حرکات صورت پیشبینی کرد. به بیانی دیگر، این که بتوانیم به هوش مصنوعی آموزش دهیم تا احساسات انسان را با پیروی از نحوه کوششهای افراد ازجمله خواندن میمیک چهره، زبان بدن و لحن صدا تشخیص دهد، دست کم در فکر، نادرست است.
بهعلاوه این گمان وجود دارد که مقررات هوش مصنوعی (ازجمله قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که سیستم تشخیص احساسات بینایی رایانهای را برای منفعت گیریهای خاصی همانند آموزش ممنوع کرده)، امکان پذیر در ابتدا این ایده را نپذیرد.
در کنار همه این ابهامات درمورد آینده هوش مصنوعی، کارشناسان و محققان به شکلی دیوانهوار در حال کار برروی این ایده می باشند.
درنهایت یا رباتهای هوش مصنوعی در مشاغلی همانند خدمات مشتری، فروش و منبع های انسانی مشغول به کارشده و تلاش میکنند تا فهمیدن عاطفی داشته باشند و احتمالا در کارهایی که واقعاً به فهمیدن احساسات انسانی نیازمند است، موفق ظاهر نشوند. تا این ایده پیادهسازی نشود، نمیتوان دراینباره قضاوت درستی داشت.
دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی
[ad_2]




