افزایش شگفت و غریب قیمت کارخانه ای خودرو_بام وطن

[ad_1]
به گزارش بام وطن
کسب و کار نیوز – مجوز افزایش قیمت در سه ماهه پاییز ازسوی شورای رقابت به شرکت های خودروسازی سایپا، ایران ماشین و پارس ماشین در حالی داده شد که در تازه ترین عمل تنها در کوییک آر دندهای مقدار افزایش قیمت آن بیشتر از ۳۷ درصد بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند به نظر میرسید خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی در قیمت محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شدهاند، اما همزمان با اغاز پیشفروش ماشین در سایپا، رئیس شورای رقابت در نامهای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور افزایش قیمت کارخانه محصولات برای سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ را صادر کرد. پیش از این شورای رقابت برای این سازوکار دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کرده و حداکثر تا سقف تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی را مجاز دانسته می بود.
در نامه رئیس شورای رقابت، ملاک افزایش قیمت ماشین مطابق نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اظهار کرده، در سه ماهه سوم امسال اظهار شده است. شنیدهها حاکی از این است که خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصد در قیمت محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شدهاند. با این حال، هرچند به نظر میرسید خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی در قیمت محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شدهاند، اما تنها در کوییک آر دندهای مقدار افزایش قیمت آن بیشتر از ۳۷ درصد بوده است.
سایپا، کوییک آر دندهای در نسخه پایه را از قیمت ۱۰۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان به ۱۴۰ میلیون تومان رسانده و از این بعد حواله داران این هاچ بک کراس اقتصادی، باید این عدد را جهت تکمیل وجه خود در نظر بگیرند.
در فهرست پیشفروش تازه ۵ ماشین مشترک وجود دارند که همه آنها در مطرح آبانماه بین ۲۱ تا ۳۸ درصد گرانتر شدهاند. بر پایه مطرح تازه «ساینا دندهای» در این مرحله نسبت به مرحله قبل رشد ۲۱٫۷ درصدی قیمت داشته، قیمت تیبا۲ نیز ۲۲٫۶ درصد نسبت به مرحله قبل افزایش قیمت داشته است.این افزایش قیمت در خصوص تیبا صندوقدار به ۲۲ درصد میرسد. رشد قیمت سایپا ۱۵۱ نیز نزدیک به ۳۹ درصد است.
صدور دعوتنامه سایپا با قیمت تازه
گروه خودروسازی سایپا بر خلاف قانون، عمل به صدور دعوتنامه برای تعهدات مهر ۹۹ با قیمتهای تازه کرده است. سایپا باید در تاریخ ۳۰ مهرماه دعوتنامه تعهدات تحویل مهر را برای متقاضیان صادر می کرد که این کار انجام نشد و به جستوجو آن قیمت جدیدی هم تا این تاریخ برای خودروهای پیش فروش شده اظهار نکرد. به نظر می رسد سایپا به این علت قیمت های تازه را اظهار نکرده است تا مجوز افزایش قیمت ها را در فصل پاییز از شورای رقابت دریافت کند. مطابق قانون قرارداد تحویل مهر ۹۹، ضمانت معوق محسوب میشود و نباید افزایش قیمتی نسبت به قرارداد صورت گیرد و خودروها باید با قیمت قدیم به مشتریان اراعه شود اما شرکت سایپا خلاف این قانون عمل کرده است.
این در حالی است که «ایران ماشین» دعوتنامه تعهدات مهر ۹۹ را بدون افزایش قیمت برای مشتریان خود ارسال کرد. مسئله دلنشین اینجاست که شرکت «ایران ماشین» پژو ۲۰۷ دندهای را بدون افزایش قیمت و با موعد تحویل مهر، به قیمت ۱۲۱ میلیون فاکتور کرده است، این در حالی است که ماشین کوئیک R، به قیمت ۱۴۰ میلیون فاکتور شده است.
صدور دعوتنامه تازه برای کوئیک R مهر ۹۹ با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان، ساینا فولادی مهر ۹۹ باقیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، کوئیک دندهای مهر ۹۹ با قیمت ۱۲۹.۷ میلیون تومان ، ساینا آپشنال مهر ۹۹ ماشین تحویلی ساینا فولادی با قیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، ساینا S مهر ۹۹ ماشین تحویلی ساینا فولادی با قیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، تیبا ۲ آپشنال شهریور ۹۹ خودروی تحویلی تیبا ۲ معمولی با قیمت ۷۷.۸ میلیون تومان است.
فساد ساختاری در صنعت ماشین
فربد زاوه، کارشناس ماشین
به نظر نمی رسد برای هیات مدیره خودروسازی ها اصلا اهمیتی داشته باشد که شرکت هایشان در زیان است. اگر اهمیتی داشت، به راحت با حالت نابسامان مالی خودشان برخورد نمی کردند و تلاش می کردند که مسائل شان را حل کنند و لذا ما هنگامی حرکتی را نمی بینیم، به این معنی است که برای هیات مدیره ها اهمیتی ندارد که حالت شرکت ها به چه شکل است. افزایش قیمت هایی که زیاد تر از مقدار مصوب در قیمت خودروها اظهار می شود برای خودروهایی است که مشمول قیمت گذاری نیست. برای همین به راحتی می توانند این خودروها را گران کنند و افزایش قیمت را در محصولاتی که در واقع مدنظرشان است، بدهند.
افزایش قیمت ها در واقع تبدیل افزایش قیمت بازار نمی شود و با بازار ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در انواع ماشین اختلاف است. نگرانی در رابطه افت این اختلاف زیاد تر این شبهه را تشکیل می کند که نکند ما دلواپس سود افرادی هستیم که به این رانت ها دسترسی دارند. اکنون آقایون اسم آنها را «دلال» می گذارند. من که به دلال بودن آنها باور ندارم و معتقدم که یک فساد ساختاری داخل سیستم وجود دارد و لذا اصرار زیاد تر برای ثابت ماندن قیمت به این معنی است که در این وسط به عده کثیری از مردم که تورم ناشی از بی انضباطی مالی خودروسازی را تحمل می کنند اجحاف می شود. هرچه مردم پول خود را برای خرید ماشین نمی دهند، دو برابر آن را برای خرید تخم مرغ باید بدهند. این تورمی که ما در سرزمین داریم ناشی از همین رفتارهاست.
این در حالی است که بازار آزاد به مقدار اراعه نهایی ماشین و سیاست های پولی بستگی دارد. اکنون چهار ماه می بود که قیمت کارخانه ای ثابت می بود، اما قیمت در بازار آزاد زیاد افزایش یافته است. آن را چطور توجیه می کنید اگر بخواهیم بگوییم که این قیمت ها به هم وصل است؟ بعد چرا قیمت ها در بازار آزاد افزایش یافته است؟ ما نگرانی از آن باب که افزایش قیمت کارخانه علتشود قیمت در بازار افزایش یابد، نداریم چون قیمت بازار به هر شکل برای سیاست های پولی غلط دولت بالا می رود. اکنون هرچه این فاصله را زیاد تر کنیم فقط سختی را به منشأ اراعه زیاد کرده ایم.
اخیرا نقل شده که قیمت گذاری برمبنای فرمول سازمان حمایتانجام شود در حالی که باید بدانیم که هر فرمول و هر مدل قیمت گذاری تبدیل فساد است. این همه تلاش با این فرمول های گوناگون قیمت گذاری ماشین مگر تا بحال یکی از آنها منتج به نتیجه شده که می خواهیم روش جدیدی را امتحان کنیم؟ قطعا این روش ها جوابگو نیست و تنها مشکلات سرزمین را زیاد تر می کند.
دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی
[ad_2]
منبع



