خیالپردازی میتواند شما را باهوشتر کند_بام وطن

به گزارش بام وطن
احتمالا وقتی را به یاد بیاورید که در یک کلاس درس نشسته بودید و تلاش میکردید روی درس تمرکز کنید، در حالی که ذهن شما به سمت برنامههای ناهار، سفرهای آخر هفته یا این که آیا تیم بسکتبال مورد علاقه شما قهرمان خواهد شد یا خیر، منحرف میشد.
به نقل از آیای، خیال پردازی در طول درس خواندن تقریبا همیشه مورد سرزنش قرار گرفته و معلمان به علت کمتوجهی دانش آموزان را صدا زدهاند و همه ما به گمان زیاد این چنین تواناییای را داریم.
اما اگر این پرش ذهنی کاملا بی ثمر نبوده باشد چه؟
یک مطالعه تازه مشخص می کند که اگر به ذهنتان اجازه دهید وقتی که کاری را انجام میدهید که به تمرکز بسیاری نیاز ندارد، پرواز کند، امکان پذیر در واقع به یادگیری شما به راه حلهای غیرمنتظرهای پشتیبانی شود.
هنگامی ذهن در فضاهای فرد دیگر میگردد، یادگیری هم چنان اتفاق میافتد، محققان دانشگاه Eötvös Loránd به سرپرستی پیتور سیمور (Péter Simor) بازدید کردند که چطور پرش ذهن بر یادگیری در طول کارهایی که نیاز به تمرکز بسیاری ندارند، تأثیر میگذارد.
آنها نزدیک به ۴۰ شرکت کننده را برای تکمیل یک یادگیری ساده در حالی که فعالیت مغز آنها با منفعت گیری از الکتروانسفالوگرافی با چگالی بالا (EEG) ثبت میشد، مورد بازدید قرار دادند.
این مطالعه شامل شناسایی الگوهایی بر پایه احتمالات می بود. آن چه که شرکت کنندگان بدون این که آگاهانه از آن با خبر باشند، آن را انتخاب کردند. در کمال شگفتی، شرکتکنندگان در وقتی که ذهنشان به سمت نوشته فرد دیگر منحرف میشد، کارکرد بدتری نداشتند. در واقع آنها بعضی اوقات کارکرد بهتری نیز داشتند.
این گروه دریافتند که پرش خود به خودی ذهن، تقویتی برای توانایی مغز برای تشخیص و یادگیری الگوهای نهان است. از نظر دیگر، رؤیاپردازی به عمد مزایا یکسانی را به همراه نداشت.
فعالیت مغزی شبیه خواب علتافزایش یادگیری میشود
یکی از دلنشینترین یافتهها مربوط به فعالیت مغزی شرکتکنندگان می بود.
هنگامی که ذهن آنها به طور خود به خود پرواز میکرد، مغز آنها نوسانات با فرکانس آهسته را نشان میداد که الگوهای عصبی همانند به آنچه در زمان خواب یا استراحت عمیق مشاهده میشود، داشت. این حالتهای «خواب همانند» با خوابآلودگی یا بیتفاوتی مرتبط نبودند، بلکه به حالت مغزی منحصربهفردی مرتبط بودند که به نظر میرسد از تثبیت حافظه و یادگیری ناخودآگاه حمایتمیکند.
سیمور میگوید: در زندگی واقعی ما زمان بسیاری را صرف یادگیری منفعلانه میکنیم! از آنجایی که مغز ما به خواب نیاز دارد، احتمالا ما نیز به راه حلهای غیرفعال یادگیری یا «استراحت بیدار» نیاز داشته باشیم.
تفاوت بین پرش خود به خودی و به عمد ذهن
این مطالعه اختلاف راحتی بین دو نوع پرش ذهنی را مشخص می کند: خود به خود و به عمد.
سرگردانی خود به خودی ذهن بدون تصمیم به وجود میآید، در حالی که خیال پردازی به عمد شامل انتخاب فعالانه برای تحول تمرکز است. نتایج نشان داد که سرگردانی خود به خودی ذهن به شرکت کنندگان پشتیبانی میکند تا به طور مؤثرتری یاد بگیرند، به گمان زیاد به این علت که حالتی مغزی تشکیل میکند که مزایای تحکیم حافظه خواب را همانندسازی میکند.
این یافتهها، این فرضیه رایج را که گفتن میکند همه پرشهای ذهنی زیان اور می باشند، به چالش میکشد. محققان با نشان دادن این که افکار نامرتبط با کار میتوانند یادگیری را تحکیم کنند، دری را برای بازاندیشی در رابطه قیمتگذاری ما برای حالتهای شناختی منفعل باز کردهاند.
این یافتهها این چنین اهمیت فهمیدن نحوه کارکرد مغز در حالات گوناگون دقت را نمایان میکند.
دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی