فرهنگ وهنر

شعرهای کلاه قرمزی و مدرسه مو‌‌ش‌ها سخیف است/ مدیریت جاری سینما را قبول ندارم_بام وطن

[ad_1]
به گزارش بام وطن

کارگردان فیلم سفر پرماجرا با اشاره به سطح تعداد بسیاری از فیلم های جاری اکران و بی مقصد بودن مدیریت جاری سینما او گفت: تعداد بسیاری از فیلم هایی که امروز به اکران عمومی رسیده باید همانند قدیم در گروه ج اکران شود. 

به گزارش روابط عمومی اکران، نقد و بازدید فیلم سینمایی سفر پرماجرا با وجود حجت الله سیفی کارگردان این فیلم و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما در اکران مدیا انجام شد. 

حجت الله سیفی در این برنامه اظهار کرد: سفر پر ماجرا ادامه فیلم قبلی من است؛این تاثییر را با بودجه شخصی ساختم و از هیچ نهادی برای این تاثییر کمکی نگرفتم. فیلم را سال ۹۷ به تشکیل رساندیم و بیشتر از یک سال امور ویژوال دچار شدیم. قرار می بود این فیلم در جشنواره همان سال نمایش داده شود اما اماده نبوده است و سال سپس هم اجازه وجود فیلم در جشنواره کودک داده نشد.

او همین طور گفت: نوبت های اکران در اختیار فیلم های کمدی یا آثاری است که زور دولتی پشت انها باشد و در نهایت فیلم من در بدترین شرایط به اکران رسید. از فارابی و هیچ مرکز فرهنگی برای تشکیل سفر پرماجرا پشتیبانی نگرفتیم. 

این کارگردان یادآور شد: می خواستم تحت تاثییر قرار گرفتن کودکان به فیلم های نامناسب را ببینم و می خواستم این تاثیرات را در فیلم نشان بدهیم. 

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما اظهار کرد: نمونه های تعداد بسیاری همچون سفر پرماجرا در دنیا ساخته شده و تشکیل این چنین آثاری زیاد سخت است و تعداد بسیاری از فیلمسازان به سمت این چنین آثاری نمی روال چون باید امکانات این چنین کارها و مضمون قابل رقابت وجود ندارد. در ایران تشکیل کار فانتزی کار سختی است. 

عکس العمل به فیلم کلاه قرمزی و مدرسه موش ها

سیفی با اشاره به ربط مخاطبان با قهرمان قصه فیلم گفت: فیلم کودک باید در ایران یا بزن و بکوب باشد و یا آثاری باشد که روی بزرگسالان تاثییر دارد. مدرسه موش ها و کلاه قرمزی از جمله این فیلم ها می باشند که بچه ها شعرهای سخیف این آثار را نگه داری می کنند و این فیلم ها چه اثری روی بچه ها دارد؟ تاثییر منفی این فیلم ها روی کودکان زیاد تر است. 

طهماسبی نیز یادآور شد: عروسک های کلاه قرمزی و روایت این کاراکتر بر پایه شیوه تربیتی دهه ۷۰ تشکیل می شود و بر پایه الگوهای ان روز ها چیده می شود بعد جنبه تربیتی دارد و چراغ سینمای کودک را نیز روشن نگه می دارد. با این نگاه بعد والت دیزنی هم برای کودکان کاری نکرده است. 

برترین و بروزترین اخبار ورزشی اقتصای تکنولوژی و سلامتی را در وب سایت خبری بام وطن دنبال کنید.

کارگردان سفر پرماجرا تصریح کرد: هر فیلمی یک پیامی برای مخاطب دارد. سفر پرماجرا جدای از کلاه قرمزی و.. است. سینما باید همه جنس سینما را داشته باشد و فقط بگوییم باید فیلم موزیکال برای کودک بسازیم غلط است. اکران ما هم با این نگاه غلط است و به یکباره سه فیلم جنگی یا ۵ فیلم خانوادگی باهم اکران می شود و این کار برگرفته از همین نگاه است. 

سیفی در ادامه گفت: آخرین فیلم کودکی که دیدم یک تاثییر تلویزیونی می بود که نامش را برای ندارم. 

طهماسبی در ادامه اضافه کرد: او گفت وگو درمورد کودک امروزی را نمی توان با نگاه گلدرشت دهه ۶۰ فرمود. امروز کودک و نوجوان دسترسی مستقیم به همه ابزارهای ارتباطی و نمونه های جهانی دارد. سفر پرماجرا شانسی برای انتقال نگاه خود را نداشته و اثری بر مخاطب ندارد. ساخت این چنین آثاری با این چنین مضامینی نیازمند رفتن به سراغ انیمیشن یا انتخاب مدیوم تلویزیون است. 

مخاطبان این تاثییر را بعد می زند و هزینه تشکیل این فیلم یک زمان سوزی محسوب می شود.

سقط سینمای کودک 

کارگردان سفر پرماجرا در جواب او گفت: این فیلم برای زمان خودش ساخته شده و دانش اموزان باید این فیلم را ببینند و باید با آنان فیلم را دید و برسی کرد. دانش آموز از این فیلم خوشش می آید و قرار نیست همه فیلم ها همانند هم باشد. معتقدم سینمای کودک باید سقط شود چون دولت حمایتی در اکران نمی کند و اصرار می کند که فیلم را فقط بسازید. سینمای کودک باید سالن مخصوص داشته باشد. هنگامی فیلمی ساخته می شود در زمان خود اکران شود و سینمای کودک باید در این شرایط سقط شود.

مافیای اکران

سیفی در ادامه گفت: در کره هنگامی فیلمی برای کودک ساخته می شود همه مدارس موظف به دیدن آن تاثییر می باشند و در صورتی که این مهم محقق نشود با این اتفاق برخورد می شود اما در ایران در این چنین شرایطی نیست. برخی فیلم های موزیکال داریم که تماشاچی دارد اما فیلم من موزیکال نیست. این شاخص زیاد در پیروزی کودک و نوجوان موثر است. من اظهار کردم اکران همزمان این فیلم با یک فیلم دیگر موزیکال به اکران فیلم من صدمه می زند و اکران ما را از ۱۵ شهریور به ۲۴ مرداد تحول دادند. هنگامی اکران سفر پرماجرا را ظهر می دهند چه فردی فیلم مرا می بیند؟

او همین طور گفت: مافیای اکران داریم و همین مافیا ۶۰۰ سانس به یک تاثییر می دهد و برخی آثار سانس کمتر می دهد. 

روزبه رحیمی نژاد با اشاره به سبقه خود در سینماداری گفت: نه دفتر پخش و کارگردان به مدیر سینما نمی تواند الزام کند که چند سانس به فیلم بدهد. یک سینما فیلمی که متقاضی بیشتری دارد در برتری قرار می دهد.

سیفی اظهار کرد: اگر فیلمی واقعا فروش دارد چرا سانس ساعت ۱۵ را به این فیلم پرفروش نمی دهند؟ چرا بهترین سانس ها به این فیلم ها داده می شود. ما زمان تبلیغ هم نداشتیم. 

طهماسبی در ادامه با مطرح این سوال که ایا با اکران خوب مخاطب سفر پرماجرا را می پسندد او گفت: بر پایه توانایی جوابم به این سوال منفی است. این فیلم منفعت گیری از تصاویر ارشیوی و نمود های اختصاصی و هدایت داستان و بازی ها امکان کشاندن مخاطب به سینما را ندارد. سفر جادویی وآثار شبیه در دهه ۷۰ ساخته شدند و مخاطبان را به سینما کشاندند و موزیکال هم نبودند. شما ۱۲ فیلم ساختید و هیچکدام با استقبال مخاطبان روبرو نشد. 

او همین طور گفت: کارگردان سفر پرماجرا از پایه گذاران سینمای جوان بوده و معتقدم باید ابزار بهتری برای معارفه فیلم داشته باشند و خط مشی متغیری را نسبت به دیگر همکاران خود برگزیده است. 

رانت؟ هیچ زمان

سیفی در جواب به این نگاه او گفت: من تمایلی به منفعت گیری از رانت برای اکران ندارم. من شرایط جاری مدیریت سینمایی را قبول ندارم چون هدفش اشکار نیست و هر مدیری نگاه سلیقه ای دارد و انسجام ندارد و نمی دانند از چه فیلم هایی باید دفاع کنند و سینمای مستقلی همانند دنیای پرماجرا را حمایتنمی کنند. وقتی که ما بودیم از سینمای جدا گانه حمایتمی کردیم. 

وی درمورد توقیف فیلم آدم برفی یادآور شد: جریان توقیف این تاثییر سیاسی مشکل نشان دادن شخصیت زن در فیلم می بود. ماه عسل را ساخته بودم و تراشیدن ریش ولی الله شیراندامی را سانسور کردند و این عکس از پوستر حذف شد. این نگاه ها چیپ می بود و این شرایط را کم ندیدم برای همین از پول دولتی برای ساخت فیلم منفعت گیری نکردم. همه فیلمسازان از اندوخته دولتی منفعت گیری کردند. 

حکایت تلاش برای تفکیک جنسیتی سالن های سینمایی 

وی درمورد اتفاقات دوره مدیریتی خود در سینما او گفت: سال ۵۸ در جایی بودیم و انها گفتند از فردا سینما باید زنانه و مردانه باشد و من اعتراض کردم که انگلیسی ها نفوذ و فضا را مسموم کردند. این تندروی ها جهت نابسامانی فرهنگی و تشکیل جاری در سینما پیش آید. تعداد بسیاری از فیلم هایی که امروز اکران می شود باید در گروه ج به نمایش در آید اما امروز طبقه بالا را می گیرد و وزیر زمان هم می گوید فیلم ها فروش خوبی دارد.

سهیلا پور محمدی کارگردان فیلم جانداد نیز در این برنامه در قسمت فیلم مختصر اظهار کرد: جانداد همانند دکمه ای می بود که برای آن کت دوختیم. یکی از دغدغه های من پذیرفتن مرگ می بود و از دست دادن نزدیکان از مواردی می بود که از بچگی قضیه جدی داشتم. در رشت بازار ماهی فروشان داریم که روزی جان دادن ماهی ها را دیدم و این ماهی ها ۸ ساعت در این حالت می همانند تا مشتری ها فکر کنن انها تازه می باشند و روایت جانداد از اینجا شکل گرفت. 

او همین طور گفت: برای تشکیل این تاثییر اغاز ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۰ میلیون تومان هزینه شد و به جشنواره های الف جهانی راه یافت و جایزه اختصاصی هیات داوران را از جشنواره فیلم تهران دریافت کرد. در بازنویسی آخر به ایده منفعت گیری از انیمیشن در جانداد رسیدیم و از انیمیشن برای کامل کردن روایت بچه در فیلم پشتیبانی گرفتیم.

دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا