فرهنگ وهنر

سبقت مویی «امین حیایی» از «پژمان جمشیدی»/ «فسیل» قعرنشین شد

[ad_1]

با اهمیت ترین خبر سینمایی در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، اظهار رسمی فهرست فیلم‌های راه‌یافته به قسمت‌های مهم چهل ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می بود. به تعبیری از این هفته با اهمیت ترین اتفاقات سینمایی سالانه ایران، به‌صورت رسمی کلید خورد تا سینمای ایران آماده رونمایی از تازه ترین امیدهایش برای اکران در سال آینده بشود.

یقیناً این حقیقت را هم نمی‌توان نادیده گرفت که جشنواره فجر چند سالی می‌بشود که اساسا تأثیر خود بر چرخه اکران سالانه سینما را از دست داده و کافی است نگاهی به همین گزارش بیندازید تا فهمید شوید ۵ فیلم صدرنشین در جدول فروش هفتگی سینمای ایران، هیچ‌کدام از فیلم‌های رونمایی‌شده در جشنواره فیلم فجر نبوده‌اند!

از طرف دیگر هر چند در هفته قبل نوشتیم که افزایش روزهای فروش نیم‌بهای بلیط سینماها به دو روز علتافزاش مخاطبان هفتگی سینماها تا مرز ۷۴۰ هزار شد، اما این هفته با ریزش ۴۰ هزار نفری باردیگر مجموع فروش سینماها تا مرز ۷۰۰ هزار مخاطب در هفته افت اشکار کرد.

در عین حال فیلم «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی، ورود قدرتمندی به چرخه اکران داشته و در همین هفته اول توانست صدر جدول فروش هفتگی را از آن خود کند. اینگونه امین حیایی هم توانست با فاصله‌ای اندک، رتبه پرفروش‌ترین بازیگر در اکران هفتگی سینماها را از پژمان جمشیدی گرفته و از آن خود کند.

رتبه اول؛ هاوایی/ ۸ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «هاوایی» با نام قبلی «رقصنده» از آن فیلم‌هایی می بود که سینماداران از سال قبل برای ورود آن به چرخه اکران، حساب و کتاب کرده بودند و می‌دانستند که ظرفیت بالایی برای جابه‌جایی معادلات گیشه دارد. همین پیش‌بینی هم محقق شد و فیلم توانست در اولین هفته ورودش به اکران عمومی، رتبه نخست فروش هفتگی سینماهای سرزمین را از آن خود کند.

زوج مهم فیلم «هاوایی» امین حیایی و امیر جعفری می باشند و سوژه آن هم مرتبط با پناهندگی ورزشکاران ایرانی به کشورهای خارجی است. از این منظر فیلم حال و هوایی متفاوت نسبت به کمدی‌های پرفروش امسال دارد.

تصویربرداری قسمت‌هایی از فیلم در خارج از سرزمین هم یکی از آن پارامترهایی است که در یک دهه قبل، جزو پارامترهای اثرگذار در گیشه بوده است.

فیلم «هاوایی» در هفته قبل ۱۸۳ هزار مخاطب را به سالن‌های سینمایی کشاند و ۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان را هم در گیشه خود ثبت کرد.

برترین و بروزترین اخبار ورزشی اقتصای تکنولوژی و سلامتی را در وب سایت خبری بام وطن دنبال کنید.

مجموع فروش این فیلم تا کنون از مرز ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرده است.

رتبه دوم؛ هتل/ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

فیلم سینمایی «هتل» تاب و توان هفته‌های اول اکرانش را زیاد سریع از دست داد و احتمالا به همین علت با ورود فیلم قدری همانند «هاوایی» به چرخه اکران عمومی، زیاد سریع رتبه نخست جدول فروش هفتگی سینماها را از دست داد و اکنون به جایگاه دوم سقوط کرده است.

فیلم مسعود اطیابی یقیناً سپس از «فسیل» موفق‌ترین فیلم در چرخه اکران سینماها در سال جاری بوده است و باید ترکیب دو نفره پژمان جمشیدی و محسن کیایی را در فهرست زوج‌های پول‌ساز سینمای ایران ثبت کرد.

فیلم هم چنان کارکرد موفقی در اکران عمومی و جذب مخاطبان عام دارد و به نظر می‌رسد تا آخر سال جاری هم سهم قابل توجهی از ظرفیت اکران سینماها را برای خود محفوظ نگه دارد.

«هتل» در این هفته ۱۷۰۰ هزار مخاطب را به سالن‌های سینمای کشاند و فروش هفتگی ۷.۵ میلیارد تومان را به نام خود ثبت کرد.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون، ۲۲۱ میلیارد تومان بوده است.

رتبه سوم؛ ویلای ساحلی/ ۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان

هرچند کیانوش عیاری در او گفت‌وگویی صراحتا خبرداد که فیلم «ویلای ساحلی» را فقط با انگیزه اقتصادی کارگردانی کرده است و به همین علت زیاد از منتقدان اعتقاد دارند که نباید آن را با آثار شاخص این کارگردان در دهه‌های قبل قیاس کرد، اما باید اعتراف کنیم که این فیلم با فاصله موفق‌ترین فیلم این کارگردان در عرصه ربط با مخاطبان عام بوده است.

این فیلم سینمایی به‌واسطه وجود رضا عطاران و پژمان جمشیدی در نقش‌های مهم، از ابتدای هم جزو شانس‌های مهم رقابت در گیشه به حساب می‌آمد، اما جنس متفاوت آن نسبت به کمدی‌های بفروش سینمای ایران در سال‌های تازه، علتشد شتاب استقبال مخاطبان از آن زیاد سریع، سیر نزولی به‌خود بگیرد. با این همه فیلم در کل کارکرد موفقی در گیشه امسال داشته و می‌توان او گفت کیانوش عیاری به هدفی که به جستوجو آن بوده، رسیده است.

فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» در هفته قبل، ۹۹ هزار مخاطب را به سینماها کشاند و ۴.۵ میلیارد تومان هم فروش داشت.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران هم از مرز ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرده است.

رتبه چهارم؛ ورود و خروج ممنوع/ ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان

اکنون دیگر «ورود و خروج ممنوع» را نه فقط اولین فیلم سینمای ایران به کارگردانی یک روحانی می‌توان دانست که بی‌تردید یکی از اتفاق‌های اکران امسال نیز می‌تواند قلمداد بشود.

فیلمی که حجت‌الاسلام امید آقایی در سال ۹۸ ساخته می بود، سپس از ۴ سال در سکوت رسانه‌ای روانه پرده شد، اما فروش به‌شدت غیرمنتظره‌ای را توانایی کرد. این فیلم به پشتوانه ترکیب بازیگرانش توانست مخاطبان خاص خود را به سینما فرابخواند و مورد دقت قرار بگیرد.

اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا و نیوشا ضیغمی بازیگران مهم این فیلم بودند که حضورشان در ویترین این فیلم کمدی، یادآور آثار مسعود ده‌نمکی است و کارکرد شبیهی هم در گیشه داشت.

فیلم «ورود و خروج ممنوع» در هفته قبل با افت ۵۰ درصدی مخاطبانش نسبت به هفته قبل‌تر تنها ۵۰ هزار مخاطب داشت و توانست فروش ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کند.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون ۱۶ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان بوده است.

رتبه پنجم؛ فسیل/ ۲ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان

خب بالاخره «فسیل» به آخرین جایگاه در فهرست پنج فیلم پرفروش هفتگی سینمای ایران نزول کرد تا امپراطوری یازده ماهه‌اش در سینمای ایران آرام‌آرام رو به آخر بگذارد.

فیلم کریم امینی با کارکرد رویایی خود، نه فقط توانست چندین رکورد تاریخی را در سینمای ایران به نام خود ثبت کند که مسیری عریض را برای قوت گرفتن دیگر فیلم‌های کمدی در گیشه هموار کرد و عرصه‌ساز نزدیک شدن سینمای ایران به رویای «گیشه هزار میلیارد تومانی» شد.

«فسیل» این هفته هم توانست بیشتر از ۴۷ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند و رقم ۲ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان را در گیشه هفتگی خود ثبت کند.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون ۳۰۵ میلیارد تومان بوده است.

[ad_2]

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا