با اهمیت ترین کار دولت افت تصدی گری در بازار است/افزایش تشکیل خودرو_بام وطن

[ad_1]
به گزارش بام وطن
شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، از ابتدای امسال ناظر روال رشد تشکیل ماشین هر چند اندک هستیم، در فرودین ماه امسال نیز تشکیل خودروسازان بزرگ نشانگر رشد ۱.۵ درصدی می بود، یعنی ۷۸۷ دستگاه زیاد تر نسبت به فروردین سال قبل ماشین تشکیل شد.
ایران ماشین در ۲ ماه امسال ۸۲ هزار و ۶۱۱ دستگاه انواع ماشین به وجود اورده است که این رقم نسبت به زمان شبیه سال قبل که ۶۵ هزار و ۳۹۲ دستگاه ماشین می بود، نزدیک به ۲۶.۳ درصد رشد داشته است. این خودروساز با روال رو به رشد تشکیل توانسته است در فروردین و اردیبهشت ماه امسال ۱۷ هزار و ۲۱۹ دستگاه نسبت به زمان شبیه سال قبل تشکیل کند.
بر پایه گزارش ایران ماشین در سامانه کدال، گروه پژو ۲۶ هزار و ۱۳۲ دستگاه، خودروی سورن ۲۳ هزار و ۲۹ دستگاه، خودروی دنا ۱۳ هزار و ۲۶۱ دستگاه، خودروی تارا ۱۳ هزار و ۱۶۸ دستگاه، خودروی هایما سه هزار و ۳۳۱ دستگاه و دیگر محصولات سه هزار و ۴۸ دستگاه را به وجود اورده است.
ایران ماشین ۶۴۲ دستگاه رانا به وجود اورده است هر چند این رقم نسبت به زمان شبیه سال قبل که ۲ هزار و ۶۴۰ دستگاه بوده است کمترین مقدار تشکیل را نسبت به دیگر گروه های خودرویی به خود تعلق داده است. بیشترین سهم تشکیل ماشین شرکت ایران ماشین در گروه خودرویی پژو با ۲۶ هزار و ۱۳۲ دستگاه و گروه سورن با ۲۳ هزار و ۲۹ دستگاه به ثبت رسیده است.
این شرکت بزرگ خودروساز در ۲ امسال بر پایه گزارش فروش ثبت شده در سامانه کدال، در گروه پژو ۲۱ هزار و ۷۵۰ دستگاه، خودروی سورن ۲۲ هزار و ۸۴۴ دستگاه، خودروی دنا ۱۲ هزار و ۴۴۷ دستگاه، خودروی تارا ۱۱ هزار و ۷۸۹ دستگاه و خودروی هایما ۲ هزار و ۱۲۰ دستگاه را به فروش رسانده است.
تحلیل حالت تشکیل ماشین در گروه خودروسازی سایپا به گفتن یکی دیگر از خودروسازان بزرگ دولتی سرزمین نشان می دهد که این خودروساز در ۲ ماه ابتدایی امسال نسبت به زمان شبیه سال قبل ۲۲ درصد یعنی ۱۱ هزار و ۷۰۹ دستگاه کمتر به وجود اورده است.
شرکت خودروسازی سایپا امسال موفق به تشکیل ۴۱ هزار و ۲۸۸ دستگاه شده است در حالی که ۵۲ هزار و ۹۹۷ دستگاه در زمان شبیه سال قبل تشکیل شده می بود. بازدید جزییات تشکیل این شرکت خودروساز نشان می دهد که کمترین سهم تشکیل به محصولات خانواده چانگان و بیشترین تیراژ تشکیل به خانواده گروه X ۲۰۰ (تیبا، کوئیک، ساینا) با ۲۶ هزار و ۲۲ دستگاه تعلق دارد.
بر پایه این گزارش، در ۲ماه نخست امسال ۶هزار و ۳۰۶ دستگاه خودروی شاهین، چهار هزار و ۳۶۵ دستگاه چانگان و ۲۶ هزار و ۲۲ دستگاه گروه X ۲۰۰ (تیبا، کوئیک، ساینا) تشکیل شده است.
مقدار تشکیل وانت ۱۵۱ امسال نسبت به زمان شبیه سال قبل نزدیک به ۶ هزار دستگاه افت یافته است به گونه ای که در ۲ ماه امسال چهار هزار و ۵۹۵ دستگاه وانت تشکیل شده که نسبت به سال قبل که ۱۰ هزار و ۶۳۲ دستگاه بوده افت را نشان می دهد. تعداد خودروهای تجاری سازی نشده در ۲ ماه امسال نزدیک به یک هزار و ۱۲۰ دستگاه بوده که این رقم در فروردین و اردیبهشت سال قبل ۶ هزار و ۶۷۷ دستگاه گزارش شده است.
بازدید گزارش شرکت پارس ماشین در سامانه کدال که یکی از شرکت های زیر مجموعه سایپاست نشان می دهد که این مجموعه در ۲ ماه نخست امسال ۱۳ هزار و ۴۳۸ دستگاه تشکیل کرده که نسبت به زمان شبیه سال قبل ۶۷۰ دستگاه یعنی نزدیک به ۴.۷ درصد کسری تشکیل داشته است.
تحلیل تشکیل شرکت پارس ماشین به ترتیب روال تشکیل در قسمت خودروهای گروه Q۲۰۰ در کل ۱۱ هزار و ۴۸۷ دستگاه و در قسمت خودروی سهند یک هزار و ۷۷۹ دستگاه تشکیل شده است. شرکت پارس ماشین امسال عمل به تشکیل نسخه مونتاژی کراس اوور چانگان CS۳۵ پلاس به نام ۴۲۱P کرده است. خودروی ۴۲۱ Pیا همان چانگان CS۳۵ پلاس تجهیزبه پیشرانه ۱۳۹۲ سی سی (۱.۴ لیتری) T-GDI است. این پیشرانه با اتصال به گیربکس ۷ سرعته W-DCT، توانایی تشکیل ۱۵۵ اسب بخار، قوت و ۲۵۵ نیوتن متر، گشتاور را دارد.
بر پایه گزارش شرکت پارس ماشین، در ۲ ماه امسال ۱۷۲ دستگاه خودروی ۴۲۱ Pتولید شده است. در قسمت فروش نیز خودروهای گروه Q۲۰۰ نزدیک به ۱۰ هزار و ۱۳۰ دستگاه و در قسمت خودروی سهند یک هزار و ۴۳۳دستگاه به ثبت رسیده است.
الزام لغو تحریم ها در صنعت ماشین
بابک صدرایی، کارشناس ماشین
با دقت به حالت تشکیل، واردات و قیمت ارز به نظر می رسد با اهمیت ترین کار دولت برای این صنعت افت تصدی گری در بازار است. هر چند ماشین سازها عیبهای ساختاری بسیاری دارند که علتایجاد هزینههای اضافی میشود و منفعت وری آنها به کمترین مقدار ممکن رسیده است، اما از بین بردن آنها در مختصر زمان ممکن نیست و نیاز به یک برنامه ریزی بلند زمان دارد.
نتیجه هر سیاستگزاری که در تشکیل ماشین و واردات ماشین انجام دادهایم، تشکیل یک بازار موازی با درجه رشد زیاد بالاتر از بازار واقعی بوده است. هر زمان که برای ماشین و خرید آن محدودیت تشکیل کنیم (برای مثال بگوییم فقط افرادی که در سامانه ثبتنام کردهاند یا انتخاب شدهاند، میتوانند ماشین ثبتنام کنند) یعنی ماشین را تبدیل به کالایی غیرعادی کردهایم. این شرایط رانت را برای افرادی که صاحب امتیاز می باشند، فراهم کردهایم. افرادی که ماشین دستشان است برنده شدهاند و کالایشان ارزشمندتر شده است. این افراد جسارت اشکار خواهند کرد که قیمتگذاری کنند و قیمت محصول را به شکل شگفت بالا ببرند.
ولت بنا به مسائلی ترجیح می دهد فعلاً در این شرایط خودروسازی را تحت مدیریت خود نگه دارد تا این که واگذار کند. با ساختارهای جاری دور از انتظار به نظر میرسد حالت خودروسازی سرزمین در طویل مدت دچار تحول محسوسی به سود رشد و ترقی کیفیت و رقابت در قیمت شود.
در هنگامه ای که تحت تحریم های سخت هستیم و ربط اقتصادی و تجاری زیاد محدودی با جهان داریم، حتی اگر فردی اندوخته هنگفتی را برای خرید ایران ماشین و سایپا صرف کند به این علت که نمی تواند محصولات و سیستم تازه و ماشین آلات نوین را داخل سرزمین نماید، چاره ای جز ساخت همین محصولات جاری ندارد.
دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی
[ad_2]
منبع




