سلامتی

ماچا؛ نوشیدنی پرطرفدار نسل زد_بام وطن

[ad_1]
به گزارش بام وطن

رنگش مرا یاد حنا می‌اندازد؛ قدیم‌ها همه به سرشان می‌زدند و موهایشان نارنجی می‌شد، می‌انها گفتند هم خاصیت دارد و هم رنگ و رو. اما از حنایی که به سر و دست می‌زدند تا ماچا؛ این پودر ریز آسیاب شده چای سبز که به روش خاصی در ژاپن پرورش می‌یابد، فاصله زیاد است. تنها شباهتشان در رنگ سبز روشنی است که دارند.

اکنون دیگر این نوشیدنی تنها در ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی معروف نیست، بلکه پایش به کافه‌های ایران نیز باز شده است. هر چند از چند سال قبل هواداران چای سبز، ماچا را هم در برخی کافه‌ها و عطاری‌های ایران اشکار کرده بودند، اما این نوشیدنی امروز آن‌قدر طرفدار اشکار کرده است که یک شعبه از کافه لمیز، در خیابان پاسداران، چند هفته قبل همه ذخیره ماچایش همه شد!

تا چند سال قبل فردی ماچا را نمی‌شناخت یا حداقل در ایران از محبوبیت کمتری برخوردار می بود، اما به قول یکی از باریستاهای کافه لمیز در چهارراه ولیعصر تهران که نوشیدنی‌های ماچای معروفی دارد و مطابق حرف های باریستاهایش اولین کافه واردکننده ماچا در ایران است، چند ماهی می‌شود که به یکی از پرفروش‌ترین نوشیدنی‌های گرم و سرد این کافه تبدیل شده است.

تنها بین ساعت سه عصر در چهارراه ولیعصر، از جمعیت بیشتر از ده نفری کافه دوطبقه، حداقل ۶نفر ماچا لاته گرم خواست داده‌اند که شامل پودر ماچا، آب گرم و شیر با فوم کم می‌شود که از نزدیک به ۱۸۹هزار تومان در ماگ کوچک تا ۲۶۹هزار تومان در ماگی بزرگ سرو می‌شود.

اما قیمت نسبتا بالای یک فنجان لاته گرم، علتنمی‌شود که طرفدارانش از نوشیدن حداقل چند بار در هفته آن پشیمان شوند. طرفداران ماچا در ایران، چندان دل‌دلواپس قیمت این نوشیدنی نیستند. هر چند برخی حتی نوشیدنی‌هایشان را همه هم نمی‌کنند، انگار همین که ماچا خواست دهند، برای آن‌ها کفایت می‌کند. 

طعم چمن می‌دهد! 

ماچا در بین نسل زد، حداقل در چند ماهه تازه، هواخواه زیاد دارد. نسلی که آنچه می‌خواهد را درنهایت به دست خواهد آورد. اکنون اگر به تصاویر صفحه شخصی هر کدامشان در شبکه‌های اجتماعی سری بزنید، حتما چند عکس یا فیلم از نوشیدنی سبزرنگی مشاهده خواهید کرد که در تابستان قبل به خصوص، نوشیدنی سرد آن، با طعم انبه، محبوب‌ترین نوشیدنی برخی کافه‌های ایران بوده است. انواع طعم‌دهنده‌های میوه‌ای یا سیروپ وانیل یا لوندر، جهت می‌شود که تلخی طعم ماچا کمتر حس شود و مزه بهتری اشکار کند. 

دخترکی که سال نهمی است، درمورد نوشیدنی محبوبش که اکنون از دو کافه گوناگون در تهران آن‌ها را تهیه می‌کند، می‌گوید: حداقل هفته‌ای یک‌بار می‌نوشم. زیاد تر هم خنکش را ترجیح می‌دهم. راستش را بگویم مزه‌اش همانند چمن است! اما به هر حال ما دوست داریم و بعضی اوقات با دوستانم نوشیدنی‌ها و کیک‌هایی که با ماچا درست شده و یقیناً زیاد تر هم با انواع شربت‌ها طعم‌دار شده است را با هم به مدرسه می‌بریم و می‌خوریم. برخی دوستانم دوستش دارند و برخی نه. اما پیشنهاد می‌کنم از هر کافه‌ای نخرید، چون چند بار از جاهای گوناگون خریدم و کیفیت خوبی نداشتند. بهتر است از کافه‌های شناخته شده‌تر بخرید. 

دخترک پانزده ساله، زیاد تر از چند ماه نیست که با نوشیدنی‌های ماچا آشنا شده است. او که به فرهنگ آسیایی، از کره گرفته و خواننده‌های محبوبش که اکنون به قول خودش تک‌تک ترانه‌هایشان را از نگه داری است و سریال‌هایشان را می‌بیند تا سوشی که جهت شده است گذرش به رستوران‌های کره‌ای بیفتد و اکنون ماچا هم به نوشیدنی دلخواهش تبدیل شده است، می‌گوید: ترند شدن اتفاقا زیاد هم خوب است و به در دسترس قرار گرفتن آسان این نوشیدنی پشتیبانی کرده است، اما یکی از شعبه‌های کافه مورد علاقه‌ام که نوشیدنی سرد خوشمزه‌ای با ماچا و ترکیباتش درست می‌کند، علتشده است هفته‌ای چند بار به آنجا بروم. اکنون به همه هم نظر می‌دهم، اما نوشیدنی‌های گرم با طعم ماچا را هیچ زمان امتحان نکرده‌ام و علاقه‌ای هم ندارم. 

هر چند او معتقد است همه همکلاسی‌هایش ماچا را دوست ندارند، اما حداقل یک‌بار آن را امتحان کرده‌اند، با این وجود خودش هم درمورد خواص ماچا چیز بسیاری نمی‌داند، تنها از رنگ و ترکیبش با بستنی لذت می‌برد و چندان توجهی هم به قیمتش که از جیب پدرش پرداخت می‌شود نیز ندارد.

برترین و بروزترین اخبار ورزشی اقتصای تکنولوژی و سلامتی را در وب سایت خبری بام وطن دنبال کنید.

خودش می‌گوید که هیچ زمان به تنهایی ماچا خواست نمی‌دهد و در کنارش کیک یا یک موچی (نوعی شیرینی سنتی ژاپن که از غلات به خصوص برنج تهیه می‌شود که هر دانه‌اش تقریبا صدهزار تومان است) هم خواست می‌دهد. 

دهن‌کجی به رنگِ سبز

اما آنچه بیشتر از همه در ماه‌های تازه، ماچا را سر زبان‌ها انداخت، ماچا پارتی می بود که در چند کافه ازجمله در شیراز و ماهشهر، تبدیل پلمب شدن چند کافه شد. فیلمی که سپس از برگزاری ماچا پارتی در کافه‌ای در شیراز انتشار شد، به شدت وایرال شد و همه آن‌ها که ماچا را نمی‌شناختند هم بر آن شدند که با مقداری جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی، این نوشیدنی پرطرفدار را کشف کنند.

به‌رغم این که ماچا بیشترین طرفدار را در ایران بین نسل زد دارد، اما دیگر افرادی که سال‌ها است نوشیدنی‌های سلامتی را جستوجو می‌کنند، به خصوص طرفداران چای سبز، حتما یک‌بار حداقل ماچا را هم امتحان کرده‌اند. 

احتمالا برگزاری مراسمی همانند ماچا پارتی، برای نسل زد زیاد تر از آنچه نوشیدن و خوردن یک نوشیدنی یا دسر تهیه شده از آن باشد، یک اتفاقات اجتماعی و نهایتا اعتراضی به رنگ سبز باشد. آنچه در فیلم‌های انتشار شده در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم، جوانانی می باشند که در بین موسیقی و فضای گاه سبزرنگ کافه‌ها، نوشیدنی سبزرنگی در دست دارند و پایکوبی می‌کنند.

اما جشن سبزِ ماچا تنها در ایران برگزار نمی‌شود، هر چند که تنها در ایران است که امکان پذیر برای برگزاری ماچا پارتی، کافه‌ای تعطیل شود. 

مخالفان این نوشیدنی سبزرنگ، زیاد تر سلامتی را علت ترند شدن ماچا، حداقل در ایران نمی‌دانند. آن‌ها اعتقاد دارند که این نوشیدنی زیاد تر تبدیل به ادا و نمایشی از جانب افرادی شده است تا تنها دمی در کافه‌ای بنشینند و چند عکس از خود و نوشیدنی محبوبشان در اینستاگرام به اشتراک بگذارند و به همه اظهار کنند که منم امروز از همان نوشیدنی نوشیدم که یک میلیون نفر تنها در عرض چند ساعت، فقط یک فیلم از مراسم نوشیدن ماچا را تماشا و بازنشر کردند. 

دخترکی که کنارم نشسته است، حتی رنگ لباس و کوله‌پشتی‌اش سبز است. نوشیدنی‌اش هم در فنجان سبزرنگی سر میزش می‌رسد و با دوستش در حال خندیدن و ذوق کردن از رنگ سبز فنجان می باشند. حتی نیمی از فنجان گرمش را هم لب نمی‌بند. تنها ناخنکی به کیک همراه ماچا لاته‌اش می‌زند و همه حواسشان به موسیقی متنی که برای فیلم دونفره همراه دوستش انتخاب کرده‌اند، است. 

زنی ۳۵ساله که مربی یوگاست و توانایی نوشیدن ماچا در دوبی را هم داشته است، با اشاره به این که از سال‌ها قبل و سپس از این که با چای سبز آشنا شد، ماچا را از عطاری‌ها می‌خرید و می‌نوشید و در نهایت هم از چند سال قبل در کافه‌های ایران کم کم نوشیدنی‌هایی با طعم ماچا نوشید و خوشش آمد، می‌گوید که آنچه در دوبی نوشیده، خوشمزه‌تر از ماچای ایرانی می بود: من مرتب نمی‌خوردم. از نزدیک به سال ۹۸ با ماچا آشنا شدم. حس تازگی که به من می‌داد را دوست داشتم، اما در کل نوشیدنی سردش را ترجیح می‌دهم. نوشیدنی داغش دقیقا طعم حنا می‌دهد و به ذائقه من نمی‌خورد.

ترجیح می‌دهم همان ترکیب سرد با بستنی‌اش را بخورم. به نوعی همانند قهوه نوشیدن است که سپس از نوشیدن آن حس خوبی به آدم دست می‌دهد و انرژی می‌گیرد. حس لذتبخشی است. آنچه من امروز می‌بینم که همه علاقه‌مندند، ماچا به همراه انواع سیروپ‌ها همانند وانیل است که همین جهت می‌شود آن طعم خود ماچا که چندان هم دوست داشتنی نیست، حس نشود. بعضی اوقات هم خودم ماچا را با شیر و یخ و عسل درست می‌کنم که آن هم ترکیب خوشمزه‌ای است. 

ماچا جهت افت وزن نمی‌شود

ماچا نوعی چای سبز پودری است که چند هفته پیش از برداشت آن، پوشش‌های سایه‌بانی روی گیاه چای نصب می‌شود تا با افت به عمد نور خورشید، جهت تشکیل کلروفیل و آنتی‌اکسیدان بیشتری در برگ‌ها شود. 

آنتی‌اکسیدانی قوی است، خاصیت ضدالتهابی دارد و خواص تعداد بسیاری برای پوست دارد و یقیناً هم انرژی‌قسمت است و هم چربی‌سوز، هر چند این تفکر که نوشیدنش جهت لاغری خواهد شد، به قول یکی از باریستاهایی که سال‌ها است این نوشیدنی را سرو می‌کند، درست نیست. اما مصرف بیشتر از حد آن نیز به علت کافئینی که دارد، جهت ابراز مشکلاتی خواهد شد.

هر چند کافئین کمتری از قهوه دارد و همانند قهوه تنها چند دقیقه بعد از نوشیدن جذب نمی‌شود و کم کم داخل جریان خون می‌شود. همین مساله جهت می‌شود که سطح انرژی بدن سپس از نوشیدن آن، زیاد تر از وقتی باشد که یک فنجان قهوه می‌نوشید و آن حالت استرس و نگرانی و تپش قلبی که برخی سپس از نوشیدن قهوه توانایی می‌کنند، با نوشیدن ماچا حس نمی‌شود و کافئین کمتری از قهوه دارد. 

این باریستا این چنین می‌گوید که ماچا یک سوپرفود است و خواص کم‌نظیری دارد، حتی مربی‌های ورزشی هم اعتقاد دارند که نوشیدن آن جهت افت وزن نخواهد شد. این درحالی است که برخی عطاری‌ها می‌گویند یکی از دلایل فروش این پودر سبزرنگ این است که زیاد تر زنانی که مراجعه می‌کنند، با این باور که جهت لاغریشان خواهد شد، آن را می‌خرند.

ماچا در عطاری‌ها در شاسه‌هایی حاضر است که یک بسته ۳۰تایی آن‌ها نزدیک به ۳۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. احتمالا در ادامه مصرف‌کنندگان چای سبز سپس از تبلیغات این نوشیدنی، به نوشیدن آن پناه آورده‌اند. هر چند حتی آن‌ها که به‌طور مداوم از برگ چای سبز منفعت گیری می‌کردند هم تحول چشمگیری در وزن خود مشاهده نکرده بودند. 

این نوشیدنی سبز حریف قهوه نمی‌شود

با وجودی که ماچا فعلا بین نسل زد جا خوش کرده است و طرفداران خودش را دارد، از بلاگرها گرفته تا کافه‌دارها، هر کدام این جمعیت را به سمت خود می‌کشد، اما هم چنان این نوشیدنی سبزرنگ حریف دوستداران قهوه نمی‌شود. قهوه‌ای که سال‌ها است جایش را بین نوشیدنی‌های پرطرفدار در جهان، بی‌هیچ رقیب جدی تا امروز نگه داری کرده است.

هر قدر هم مدافعان سلامت هشدار دهند که کافئین کمتری را به حلقتان بریزید تا کمتر دچار اضطراب و دردهای معده و هزار مشکل ریز و درشت دیگر شوید، اما در همان چند ساعتی که به کافه‌های گوناگون سر زدم، نوشیدنی‌های قهوه‌ای رنگی که بو و عطرشان تا چند صندلی آن طرف‌تر می‌پیچید، زیاد تر از ماچای سبزرنگی می بود که مزه و رنگش را من هم چندان نمی‌پسندم، اما جوانان چند میز آن طرف‌تر که یکی‌یکی به جمعیتشان اضافه می‌شود، نظر فرد دیگر دارند. 

یکی‌شان که تازه دانشجو شده است را همه با انگشت نشان خواهند داد که از این جمع، بیشتر از دیگران ماچا می‌خورد و دخترک هم لبخندی پهن روی صورتش می‌اندازد و می‌گوید: من از طرفداران نوشیدنی‌های هتلی هستم و به همین علت هم هفته‌ای چندبار ماچا می‌نوشم و طعمش را هم دوست دارم و قیمتش هم برایم اهمیتی ندارد. ماچا لاته‌اش را بی‌درنگ سر می‌کشد و خط سبزی کنار لب بالایش به جا می‌ماند که سپس از خنده کناردستی‌اش، آرام پاکش می‌کند. 

هر قدر هم باریستاها بگویند بیشتر از سی درصد مشتری‌های روزانه کافه، نوشیدنی‌های سرد و گرم ماچا را خواست خواهند داد، اما حریف آن ۷۰درصد باقیمانده قهوه‌خورها نمی‌شوند. این دیگر ربطی به کافه‌های شمال و جنوب ندارد. برخی کافه‌نشین‌ها هم اعتقاد دارند که ترند شدن ماچا مختصر‌زمان است و جوانان نسل زد هم همانند بقیه چیزهایی که سریع دلشان را می‌زند، این نوشیدنی سبزرنگ را هم به زودی از یاد خواهند برد.

 

دسته بندی مطالب
خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا